Inflationen

Inflationsboom för Lidl i Sverige

Publicerad 17 augusti 2022 kl 09.44

Ekonomi. Lågprismatvarukedjan Lidl ökar tydligt sina marknadsandelar i Sverige i takt med inflationen. Det visar uppgifter som Dagens Industri tagit del av.

Dela artikeln

– Med snabbt ökade matpriser ser hushållen över hur de handlar mat, det gynnar en utmanare och lågprisspelare som Lidl, säger Sverigechefen Johan Augustsson till DI.

Enligt DI ökade omsättningen för Lidl i Sverige med 7 procent under det brutna räkenskapsåret mars-februari. Sedan dess har den starkt positiva utvecklingen fortsatt.

Johan Augustsson säger till DI att det är den höga inflationen, inte minst på mat, som gynnat den tyskägda dagligvarukedjan. De skenande priserna får helt enkelt fler att söka sig till lågprisalternativ.

– Eftersom vi är en utmanare med pris i fokus gynnar dagens situation oss. Det ser vi också tydligt i siffrorna för i år, säger Augustsson till DI.


Nyheter från förstasidan

IS-krigare får 800.000 kronor av JK

Skattefinansierad jackpot för Walid, 51. Åtalades för bestialiska IS-avrättningar – men friades i brist på bevis.0 

Ekonominyheter

Svenska kronan går "bäst i världen"

Beskrivs nu som en "euro på steroider".. Valutan har stärkts med 13 procent mot dollarn sedan årsskiftet.0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.