Mätningen visar att en av fem (21 procent) köper nästan alla julklappar på nätet i år, och ungefär lika många (23 procent) handlar ungefär hälften av julklapparna på nätet i år.
Bara tre procent av svenskarna köper dock alla julklappar på nätet, visar undersökningen.
– Siffrorna talar sitt tydliga språk. Nästan varannan svensk (47 %) köper minst hälften av julklapparna på nätet i år. Det är tydligt att många fortsätter handla på nätet trots att samhället öppnar upp. Förra årets julhandel var ett rekordår på alla sätt, och hittills har den visat på ännu högre volymer i år, säger Matilda Adelborg, presschef på Bring, i ett pressutskick.
Många har spekulerat i om de digitala handelsvanorna har satt sig under året, eller om de kommer minska till förmån för den fysiska handeln. Sifo-undersökningen visar att sex av tio (57 procent) köper lika många julklappar på nätet som förra året. Sju procent uppger att de köper fler julklappar i år och 17 procent köper färre.
– De senaste två veckorna har vår totala paketvolym ökat med 33 procent jämfört med samma period förra året, även om det är svårt att säga med säkerhet att det är just julklappar som köps. Det är tydligt att svenskarna har fått nya handelsvanor och vant sig vid att shoppa på nätet. Vi ser att fler kunder önskar få leverans hem till dörren, säger Matilda Adelborg.