– Det är ingenting i nuläget som talar för att så skulle vara fallet. Men vi vill ändå kunna stänga den dörren i utredningen, säger Stefan Sintéus, chef för regionala utredningsenheten.
Skälet till att bilen forcerat ett vajerräcke kan enligt polisen vara att Vilks och de två poliserna färdades i en livvaktsbil som väger 4,5 ton.
– Livvaktsbilar har punkteringsfria däck, men om det skulle kunna vara en form av däckexplosion så får vi titta på det och det är vad den forensiska utredningen får visa, säger Sintéus.
Enligt vittnen färdades bilen i 160 kilometer i timmen vid krocken, vilket polisen inte bekräftar. En följebil fanns också i anslutning till bilen och poliserna i följebilen är omhändertagna, enligt Stefan Sintéus.
De uppgifter som hittills framkommit visar att livvaktsbilen av oklar anledning har kommit över ett vajerräcke på mötande körbana där den kolliderat med lastbilen. Båda fordonen har fattat eld, och händelsen var mycket dramatisk.
– Det spekuleras mycket kring hur bilen har kunnat ta sig över ett vajerräcke. Vi vet ännu inte anledningen till detta. Men en livvaktsbil väger 4,5 ton och vi har hittat däckrester på platsen före olyckan som skulle kunna tyda på däckexplosion. Det är en av många möjliga teorier som utredningen får ge svar på, säger Stefan Sintéus.
Lars Vilks har levt med personskydd sedan 2007 utifrån den generella hotbild som sedan dess funnits mot honom. Det har enligt polisen inte funnits något ytterligare specifikt hot mot honom under senaste tiden som kan kopplas till kraschen.