Aftonbladet-profilens pinsamma ordväxling med Volvo väcker skratt

Publicerad 22 april 2021 kl 14.57

Media. Aftonbladets feministiska ledarskribent Jonna Sima anklagade Volvo för att ha en "manlighetssymbol som logotyp". Men det svar hon fick från biltillverkaren var nog inte det hon hade förväntat sig.

Dela artikeln

"Varför har @volvocars en manlighetssymbol som logotyp? Känns ju minst sagt stereotypt och omodernt", frågade sig Jonna Sima på Twitter på torsdagen.

Men bara drygt en kvart senare fick hon följande svar från Volvos officiella konto, på engelska:

"Vårt järnmärke på Volvo är den uråldriga kemiska symbolen för järn. Vi ville ta upp denna symbolik och skapa associationer till den svenska järnindustrins hedrade traditioner: stål och styrka med egenskaper som trygghet, kvalitet och hållbarhet."

Jonna Sima låter sig dock inte nedslås av det svaret utan vidhåller att symbolen ändå kan "skicka fel signaler i ett modernt sammanhang". Hon hänvisar till "diskussionen om Frölunda Indians".

Ordväxlingen blev omedelbart en stor snackis bland andra användare på den sociala mediesajten. Ett stort antal twittrare gör narr av Jonna Sima, och flera av dem drar paralleller till hur Aftonbladet-profilen nyligen hyllade den kriminelle somaliern och gangsterrapparen Yasin.


Vill att ägaren ger sig till känna. "Innehåller ingen dold James Bond-teknologi vad jag kan se".0 Plus

Kalabaliken bland badgästerna: "En fiendearmé". Nu jämförs ovälkomna landstigningarna med invasionen av Normandie.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Långtidsarbetslösheten fortsätter att öka

Dystra siffrorna.. "Fler är arbetslösa längre och deras situation är svår."0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.