Köpet av Hall Media görs via Mittmedia – som Bonnier äger sedan förra året – och norska Amedia.
Avtalet innebär att Amedia direkt förvärvar 49 procent av aktierna i Hall Media. Mittmedia, där Amedia äger 20 procent och Bonnier 80 procent, blir ägare till de andra 51 procenten.
– Vi stärker nu ett efterfrågat partnerskap mellan viktiga lokala och regionala tidningar i Sverige. Samarbetet innebär att vi kan hålla teknik och andra kostnader nere, utbyta redaktionella erfarenheter och stödja varandra på annonsmarknaden, säger Mikael Nestius, affärsansvarig för Mittmedia, i ett pressmeddelande.
Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpeskillingen. Det ingångna avtalet kräver att transaktionen godkänns av Konkurrensverket.
Hall Media AB är baserat i Jönköping och är med sina 70.000 abonnenter och över 250.000 dagliga läsare den ledande leverantören av lokala nyheter i Jönköpings Län, Kronobergs Län och Västra Götalands Län. De största dagstidningarna är Jönköpings-Posten, Värnamo Nyheter, Smålänningen och Falköpings Tidning. Koncernen omsätter 500 miljoner kronor.