Spelbolaget LeoVegas har hamnat i trubbel sedan man marknadsfört sin verksamhet genom en fiktiv artikel om rasism på Arlanda.
Bolagets reklamkampanj var en sponsrad artikel på Facebook, som handlar om en svart man vid namn Karim Walid som påstås ha köpt en förstaklassbiljett efter han vunnit 7,5 miljoner kronor på LeoVegas.
Walid, som sägs vara född och uppvuxen i Stockholm, påstår i Facebookinlägget att han skulle gå ombord på ett flygplan på Arlanda flygplats när en vit, blond kvinna anklagade honom för att vara i fel kö på planet då han som mörkhyad inte hör hemma i förstaklass.
Enligt artikeln, som spreds viralt i sociala medier, ska Karim Walid ha berättat om händelsen och samtalet med kvinnan i ett Facebookinlägg som fick över 400.000 gillningar och delningar.
Problemet är bara att det inte finns någon man i Sverige som heter Karim Walid. Och rasistattacken på Arlanda har inte inträffat.
Historien har kopierats från en snarlik händelse i USA och anpassats till Sverige, och bilderna kommer från en amerikansk man med ett helt annat namn. Men inget av det här framgår i den svenska artikeln.
Nu skyller LeoVegas på det annonsnätverk som man anlitat, och säger att man brutit med det företaget.
"Det ligger inte i vårt intresse att den här typen av innehåll publiceras eftersom det skadar vårt varumärke", skriver LeoVegas i ett mejl till Resumé.
Men tidningen påpekar att LeoVegas under lång tid har "betalat för att sprida desinformation".
Henrik Willstedt, en av grundarna till Quizkampen och som var först med att uppmärksamma händelsen, uppmanar LeoVegas och Facebook att ta ansvar för sin falska nyhet.
– Vi står inför ett valår och den här typen av bullshit pallar jag inte med, säger han i ett videoklipp på YouTube.
Willstedt köper inte heller LeoVegas förklaring.
– Jag tolkar det som att man då erkänner att man har usla och ickefungerande kontroller av sina så kallade underleverantörer, säger han till Breakit.