Det är SVT, NTM, Bonnier, Schibsted och Sveriges Radio som nu slår ihop sina påsar för att krossa vad de kallar "fejknyheter".
Tillsammans ska de utveckla en digital plattform för så kallad faktagranskning på nätet.
Projektet kommer finansieras med 13,5 miljoner kronor av statliga Vinnova, som är en förvaltningsmyndighet som lyder under Näringsdepartementet.
Vinnova kallar det hela för ett "unikt samarbete".
Det uttalade syftet är att "motverka att 'fake news' och ogrundade påståenden får spridning och spelar en avgörande betydelse i det svenska valet 2018."
Projektet ska bland annat lyfta fram granskningar som görs av olika tidningsredaktioner. Det kan handla om påståenden i den politiska debatten och om uppgifter som får stor spridning viralt.
"Projektet ska utveckla ett digitalt verktyg som automatiserar processer och flöden för faktakontroll på nyhetsredaktionerna som kan användas för att höja kvaliteten och minska risken för att falska och irrelevanta fakta når publiken", skriver Vinnova.