Misstroendet mot svenska journalister "har sin rot i en auktoritetstroende, etablissemangsföraktande populistisk politik", skriver Jan Helin i DN.

Jan Helin: Svenskarna har fel – vi ljuger inte om invandringen

Publicerad 1 juni 2017 kl 16.41

Media. Mätningar visar att en majoritet av svenskarna anser att svensk media medvetet ljuger om frågor relaterade till invandringen. Men nu varnar SVT:s programdirektör Jan Helin sina journalistkollegor för att ta misstron på allvar.

Dela artikeln

Enligt en SOM-undersökning som publiceras i en ny bok från Institutet för Mediestudier uppger 54 procent av de svarande att de helt eller delvis instämmer i påståendet att "svenska medier inte säger sanningen om samhällsproblem förknippade med invandring".

Men i en debattartikel i Dagens Nyheter idag går Aftonbladets tidigare chefredaktör Jan Helin, idag programchef på statliga SVT, till attack mot studien och vädjar till Sveriges journalister att inte vara "naiva" och förändra sitt förhållningssätt i frågan.

"Har media själva orsakat denna vitt utbredda uppfattning eller har något grundläggande förändrats i den omvärld där media existerar?" frågar sig Helin.

Han kommer fram till att det är det senare som gäller. När det gäller kritiken om att medierna mörkar etniciteten på exempelvis brottslingar slår SVT-toppen fast att det är en ståndpunkt som "hatmedia" som "propgandasajter som Avpixlat" (sic) har.

Misstron mot medierapporteringen i ämnet är inte de svenska mediernas fel, hävdar SVT-chefen, som istället lägger fram en teori om att det är "populister" som Donald Trump som skapat en felaktig bild av att journalisterna ljuger.

"Den har sin rot i en auktoritetstroende, etablissemangsföraktande populistisk politik som inte längre är en underström utan själva vinnarhålet i dagens politiska landskap. Det är en politik som vunnit förtroendet att sköta världens mäktigaste ämbete och som i sin världsuppfattning hyser en radikalt annorlunda syn på medier än den klassiskt liberala synen om oberoende medier som omistlig del av demokratin", skriver han.

Nu gäller det alltså att svenska journalister står på sig inte tar åt sig av kritiken från konsumenterna, konstaterar Helin. Istället måste journalisterna fortsätta kämpa för "sanningen".

"Populistisk politik får inte smitta seriösa mediers journalistik. Om vi hamnar i ett landskap där valet står mellan sanning eller förtroende måste publicisterna förmå välja strävan efter verifierbar sanning och ge hela bilden", skriver han i DN.


Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Solcellsbranschen kraschar – minst 197 bolag i konkurs

"Det är helt dött".. Högre räntor och billigare el har kraschat den gröna festen.0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Här får han plötsligt nog av PK-propagandan. "En vän till mig betalar numera beskyddarpengar för att sonen inte ska bli attackerad på väg till skolan."0 Plus

Mer från Media

Mediemyndigheten ska bekämpa "AI-desinformation"

Regeringens nya miljonsatsning.. "Avgörande att människor har förutsättningar att förstå och värdera den information de möter."0 

Rekordmånga anmäler mediers övertramp

Medieombudsmannen tog emot 604 anmälningar under 2025.. Alternativa medier drar sig samtidigt ur "medieetiska systemet".0 

Vetenskap

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Okända gifter upptäckta i svenskars blod. SPA:er i höga nivåer – hos samtliga undersökta bloddonatorer.0 

Kultur

Festival bjuder in Yasin – då drar kommunen in stödet. Brännbollsyran går miste om 450.000 kronor efter bokningen.0 

Här är "Pärlan" – årets fulaste nybygge – i all sin prakt. "Gråsuggan" sopade mattan med rivalerna på Kasper Kalkon-galan.0