Uppemot 30 procent av de svenska internetanvändarna beräknas idag använda sig av någon form av annonsblockerare när de surfar på nätet.
Utvecklingen innebär ett hot mot mediehusen, som ser sina annonsintäkter minska stadigt.
IAB Sverige, branschorganisationen för interaktiv och digital marknadsföring, har nu samlat de svenska mediebolagen i en gemensam kampanj mot användarna.
Under augusti kommer de som använder sig av Adblock och liknande programvara inte kunna läsa artiklar på de stora svenska mediernas hemsidor. Användaren får då välja mellan att avaktivera blockeringsverktyget eller betala en mindre summa pengar för att få tillgång till materialet.
"Ett demokratiskt problem"
Charlotte Thür, som är vd för IAB Sverige, säger till Digiday att man vill "göra något kraftfullt" för att få stopp på annonsblockeringen.
Hon uppger att det är nödvändigt att "få folk att förstå" att det är "ett demokratiskt problem" att läsare blockerar annonser på de stora svenska tidningarnas sajter.
Digiday konstaterar att den här typen av kampanj kan samordnas just i Sverige eftersom den handfull mediehus som kontrollerar marknaden "känner varandra, vilket gör det enklare för dem att organisera sig".