Enligt Skånetrafikens försäljningschef Camilla Bunke strider tre av affischerna mot de etiska regler som finns i avtalet med reklambyrån ClearChannel.
Hon uppger till Sydsvenskan att affischernas budskap kan tolkas som "rasistiska, sedlighetssårande eller svårförenliga med etiska värderingar som gäller i samhället".
De affischer som har stoppats pryds av slagorden "Stoppa det organiserade tiggeriet", "Mindre invandring här, mer hjälp till flyktingar där" samt "Krafttag mot brottsligheten, mer stöd till brottsoffer".
Att den sistnämnda affischen dras in beror på att vissa kan känna sig kränkta av budskapet.
– Den är inte den mest provocerande, utan är ett gränsfall. Men vi tyckte ändå att den kunde uppfattas som stötande i vissa områden där vi kör, säger Camilla Bunke till Sydsvenskan.
Hon utvecklar sitt resonemang i en intervju med Nyheter Idag.
– Vi har haft erfarenhet av den här typen av annonsering tidigare där det har uppstått stenkastning och hotfulla situationer, säger Camilla Bunke till nättidningen.