Power metal-bandet Sabaton från Falun är välkända på den internationella scenen och har bland annat turnerat med Iron Maiden, Dragonforce och Hammerfall. Men med den senaste plattan Carolus Rex har de gjort bort sig rejält. I alla fall om man får tro svenska vänsterjournalister.
Dagens Nyheter ger Carolus Rex bottenbetyget 1 av 5 och recensenten Johanna Paulsson gör ingen hemlighet av att det är politiken och inte musiken som hon recenserar.
"Historieskrivningens urval är alltid ett ställningstagande i sig", konstaterar den politiskt korrekta skribenten och kallar plattan för den "mest pinsamt pompösa" med "ohälsosamt heroiska refränger".
Metros Christoffer Röstlund Jonsson kallar också plattan "pompös" och beskriver musiken som "dubbelkaggebestyckad trallpunk från 90-talet, upphottad till Melodifestivalmetal för den nya tiden".
I Nationell Idag frågar sig skribenten Torbjörn Ström om inte klagomål som "pinsam" och "pompös" är mest pinsamma för recensenterna, som inte ens verkar bekanta med den aktuella genren. För vad tror Metro och DN:s recensenter egentligen att ordet "power" i power metal står för?
NI fortsätter:
Om vi nu lämnar våra oikofobiska, svenskfientliga, nationalmasochistiska gammelmedias sorgliga ursäkter till recensenter bakom oss, finner vi att Carolus Rex fått topprecensioner på ett stort antal välrenommerade nätsajter på engelska. Flertalet rankar den som bandets bästa platta någonsin (Alexander Melzer på The Metal Observer sätter den som tvåa efter Primo Victoria) och betygen landar mycket högt. Aleksie och Chris på Metal Reviews ger den 89% respektive 95%. På Metal Storm har Carolus Rex i skrivande stund en högst respektabel femtondeplats pålistan över årets bästa album. Metal Underground ger den 4,5 poäng av 5 möjliga och beskriver essensen i albumet som: "Barn sätt er i ring och låt Sabaton förtälja ärorika berättelser om svensk historia."
Nedan spåret Carolus Rex med klipp ur filmen Battle of Poltava: