Under 2000-talet har Sveriges barn och ungdomar blivit allt sämre på att förstå en mer komplicerad text. Utvecklingen har kunnat ses ända sedan invandringen från tredje världen startade på 1970-talet, men försämringen har tagit kraftig fart de senaste 10 åren, skriver DN, som försöker skylla utvecklingen på "datorerna" och en "segregerad skola".
Vetenskapliga experter har dock en annan förklaring. Professor i intelligensforskning Helmuth Nyborg menar till exempel att Sveriges allt sämre skolresultat inte är förvånande, eftersom de invandrare som kommit till Sverige tillhör grupper som rent biologiskt har dåliga förutsättningar att lyckas med studierna.
"Invandrare från Mellanöstern, Sydamerika och Syd- och Sydostasien har i snitt IQ 86, och det ger dem skol- och inlärningssvårigheter i Sverige", konstaterade Nyborg i en artikel i Jyllandsposten 2010, med titeln "Vi må aldrig bli som Sverige".
I OECD:s så kallade Pisa-studie halkar Sverige nu ned till 28 plats. Samtidigt kommer grannlandet Finland på tredje plats.
Enligt FN:s prognoser kommer Sverige att bli ett mycket sämre land till 2030, även på andra områden än skolresultat. HDI (human development index) förutspås minska radikalt medan våra nordiska grannar ökar. I en rapport från november 2010 från FN förutspås Sverige falla ifrån plats 15 i HDI-rankingen till plats 45 och är ett av få länder som förväntas ha ett sämre HDI i absoluta tal 2030 än vad vi har idag 2010. Rapporten lägger dock in en brasklapp och menar att det bara är en prognos då man inte kan spå i politiska förändringar och eventuella katastrofer.