– Sverige har gjort mig besviken. Jag kände till Sverige som ett land framstående på utbildning. Men i början av 90-talet förlorade Sverige sin själ, sa Andreas Schleicher under en presskonferens på måndagen, enligt Sveriges Radio.
OECD:s rapport, som nu har överlämnats till regeringen, visar på stora brister i den svenska skolan. Det gäller inte minst elevernas attityd, men också läraryrkets låga status i Sverige.
Rapporten pekar också på att svenska lärare arbetar för mycket ensamma utan återkoppling. Ett av förslagen för att vända trenden är ett nytt institut som kan driva frågan om personalpolitik för lärare och rektorer.
Granskningen har genomförts mot bakgrund av svenska elevers kraftigt fallande resultat i OECD:s Pisa-mätningar.
Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) lanserade i samband med sitt tillträdde en kampanj som gick ut på att han på 100 dagar skulle "vända utvecklingen i skolan". Efter att tidsfristen hade gått ut konstaterade ministern dock att målsättningen hade varit "minst sagt ambitiös" och gav sig själv ytterligare 50 dagar för att "vända resultaten". I skrivande stund har Gustav Fridolin 14 dagar på sig att infria löftet.
I sin kommentar till OECD:s rapport är Fridolin fortsatt optimistisk och utlovar bland annat ett "låpgstadielöfte".
– Redan idag satsar regeringen på många av de åtgärder som OECD pekar på. Bland annat har regeringen presenterat ett lågstadielöfte som innehåller riktade insatser mot de tidiga åren i skolan och en långsiktig strategi för att stärka läraryrkets attraktivitet genom att investera i höjda lärarlöner, ett skolforskningsinstitut och åtgärder för att minska lärarnas administrativa börda, säger han i ett pressmeddelande.