– För att vara raljerande kan man säga att medelålders vita män får synas mest, säger Lita Nazar, marknads- och kommunikationschef på Mediekompaniet, till Kulturnyheterna.
Hon kallar resultatet "beklämmande".
Undersökningen uppges visa att män fortfarande dominerar medienärvaron inom inrikesnyheter med 66 procent, medan kvinnor utgör 34 procent – samma utfall som motsvarande mätning från 2019. Skillnaderna är ännu större inom utrikesnyheter, där kvinnor utgör 24 procent av närvaron, medan männen står för 76 procent.
Rapporten inkluderar även en analys av bilder i nyhetsartiklar. Det påstås att ickevita personer nästan inte förekommer i bilderna, särskilt utanför sportsammanhang, och att även personer med "större kroppar" är underrepresenterade.
– Både ur en demokratisk synvinkel men också publicistiskt och ekonomiskt. Om människor inte känner sig porträtterade eller inte tycker att medier talar till dem så kan det i slutändan betyda att de slutar konsumera dem, säger Lita Nazar till SVT.