Hennes & Mauritz försäljning har sjunkit kraftigt under coronasmittan. Totalt minskade försäljningen med 50 procent under perioden mars-maj, även om internetförsäljningen ökade.
Under dessa tre månader redovisar företaget en förlust på 6,2 miljarder kronor.
Samma period förra året gjorde bolaget en vinst på 5,9 miljarder.
– Jag är full av beundran för våra anställdas engagemang, drivkraft och uthållighet under denna mycket utmanande tid. När vi har öppnat våra butiker igen har försäljningen börjat återhämta sig snabbare än väntat. För att möta de snabba förändringarna i kundbeteendet orsakade av covid-19 påskyndar vi vår digitala utveckling, optimerar butiksportföljen och integrerar kanalerna ytterligare. Med vårt ambitiösa hållbarhetsarbete vill vi fortsätta att leda modehandeln mot en mer hållbar framtid, säger vd:n Helena Helmersson i ett pressmeddelande.
Enligt Dina Pengar är det företagets sämsta kvartalssiffra någonsin.
– Men skrapar vi på ytan ser det faktiskt ut som de klarat den här brutalt tuffa perioden väldigt bra. E-handeln som varit H&M:s sorgebarn har verkligen kunnat konkurrera med näthandlare som till exempel Zalando och har under kvartalet nästan stått för hälften av försäljningen. Man har kunnat hindra lagret från att växa och kan på så sätt undvika stora reor, säger ekonomen Joakim Bornold till tidningen.