"Vad vi gör idag, gör vi för framtidens skull. Vi växer och utvecklas och förändras i skuggan av världens försämrade läge", står det på arabiska i myndighetens annons enligt Josefine Utas, opinionsbildare och tidigare aktiv i Miljöpartiet och Medborgerlig Samling, som uppmärksammar Försvarsmaktens arabiska reklam.
"Är det rimligt att vår försvarsmakt kommunicerar på för svenskar främmande språk?", frågar sig Utas i ett inlägg.
Alkompis grundades av Mahmoud Agha, tidigare anställd vid Sveriges Radios arabiska redaktion. Stora företag, myndigheter och kommuner annonserar gärna på Alkompis.
Det är dock oklart om Försvarsmakten har tänkt sig att araber som inte kan svenska ska kunna få jobb på myndigheten eller om annonsen främst är tänkt att profilera myndigheten i politiskt hänseende.
"Syftet med kampanjen är att öka Försvarsmaktens legitimitet", skriver Försvarsmakten i ett mejl till Nyheter Idag.