ROBOTTAXI: Amerikanska taxiföretaget Uber utvecklar självkörande bilar med personbilar från Volvo som bas. Här den olycksdrabbade modellen XC90.

Film visar: Buggar troligen bakom självkörande Uber-taxis dödskrasch

Publicerad 23 mars 2018 kl 01.17

Teknik. I söndags körde en självkörande bil tillhörande den amerikanska taxi-jätten Uber ihjäl en kvinna som ledde en cykel tvärs över en gata i Tempe i Arizona, USA, rapporterade flera medier. Nu har polisen släppt en video som tydligt visar hur bilen hade fri sikt mot kvinnan och enkelt hade kunnat undvika dödsolyckan om den fungerat korrekt.

Dela artikeln

DÖSFALL I TRAFIKEN, USA:

I USA dör 1.18 människor för varje 100 miljoner amerikanska mil som landets fordonsflotta åker, eller 35 000 personer per år, enligt Wikipedia.

Jämförelsevis har Ubers självkörande taxibilar tillsammans åkt runt 2 miljoner amerikanska mil, enligt egen uppgift till Forbes i december.

Initiala uttalanden från polisen gjorde gällande att Uber-bilen, som körde i självkörande läge med en reservförare bakom ratten, troligen inte var medskyldig till olyckan och svårligen hade kunnat undvika kollisionen och att kvinnan, 49-åriga Elaine Herzberg, "plötsligt gick ut i vägen", skrev San-Francisco Chronicle i söndags.

– Det var som en blixt enligt föraren. Personen gick ut framför dem, sa polischef Sylvia Moir till tidningen och tillade att videor från olyckan "väldigt tydligt visade att det hade varit svårt att undvika kollisionen baserat på hur hon kom ur skuggorna från rakt in på vägen".

Men under onsdagsnatten svensk tid släppte polisen videon från olyckan som ger en helt annan bild. På filmen ser man hur bilen färdas längs en flerfilig väg som enligt amerikanska medier har en hastighetsbegränsning på 56 kilometer i timmen.

På grund av överexponering verkar ytorna utanför ljuslyktornas sken väldigt mörka mot vad de egentligen var längs den upplysta vägen. Först ett trettiotal meter framför bilen ser man Herzberg leda cykeln in i ljuset av strålkastarna för att sedan hamna till höger i bild mot motorhuven innan filmen klipps till att visa en videoupptagning på reservföraren precis före kraschen.

Reservföraren tycks ha mycket av sitt fokus på någonting i knät eller på intstrumentpanelen och ser inte kvinnan förrän det är för sent. Varken bilen eller föraren försökte bromsa innan kollisionen.

Den självkörande bilen borde dock inte haft några problem alls att upptäcka kvinnan innan det var för sent, eller, när den var så nära kvinnan att en kollision inte kunde undvikas genom att bara bromsa, åtminstone bromsa så mycket som möjligt och göra en undanmanöver. 

Bilen är bland annat utrustade med roterande laserradar från Velodyne som med 64 laserstrålar sveper omgivningen horisonten runt 15 gånger per sekund.

Enligt Fria Tiders analys borde kvinnan varit synlig som enstaka punkter i radarn från runt 120 meters avstånd och garanterat synlig från minst 40 till 50 meter som ett verkligt objekt, vilket motsvarar ungefär 3 sekunders färd i den hastighet bilen höll. 

En roterande laserradar är särskilt lämplig för att identifiera hinder som reser sig lodrätt upp från vägen och att identifiera kvinnan, som dessutom ledde en cykel. Detta vore en trivial uppgift för de olika algoritmer som används i självkörande bilar – men något som Uber-bilen misslyckades med.

Fria Tiders slutsats delas av ledande forskare inom självkörande fordon. Professor Alain Kornhauser vid Princetons universitet uppger till LA Times att "videon visar att denna person korsade vägen i låg fart och borde ha setts av systemet åtminstone i tid att anslå bromsarna, om inte stanna helt".

Sam Abuelsmaid vid Navigant Research säger till NY Times att systemet "absolut borde ha noterat henne. Av det jag sett av videon ser det ut som bilen är skyldig, inte fotgängaren".

Förutom laserradar har Ubers självkörande bilar andra sensorer, bland annat kameror med mörkerseende, som samverkar med laserradarn för att måla upp en bild av omgivningen för den dator som styr bilen.

Uber har tillfälligt avbrutit taxiverksamheten med sina självkörande bilar och olyckan kommer att utredas av amerikanska motsvarigheten till Statens haverikommission, NTSB.


Så dog soldaterna för "flickskolor" i Afghanistan. Svenska medier sålde in kriget – med hundratusentals döda – som ett feministprojekt.0 Plus

Vet inget om frågan, som inte alls finns på agendan. Samtidigt rapporteras om uråldriga reningsverk och tiotusentals farliga ämnen i vattnet.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

"Bättre laddningsteknik, minskat e-avfall och mindre krångel". För bärbara datorer införs motsvarande krav något senare.0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Pratar om fred – men hur blir det? Utrikespolitiskt är Le Pens parti ett oprövat kort.0 

Mer från Teknik

Vetenskap

Religiösa svenskar lika snåla som vanligt. Studie: Tro påverkar inte generositet.0 

Kultur

"Barntorped" bland årets nyord. Drakdrönare, ankkurva och många andra dystra nya begrepp.0