Initiala uttalanden från polisen gjorde gällande att Uber-bilen, som körde i självkörande läge med en reservförare bakom ratten, troligen inte var medskyldig till olyckan och svårligen hade kunnat undvika kollisionen och att kvinnan, 49-åriga Elaine Herzberg, "plötsligt gick ut i vägen", skrev San-Francisco Chronicle i söndags.
– Det var som en blixt enligt föraren. Personen gick ut framför dem, sa polischef Sylvia Moir till tidningen och tillade att videor från olyckan "väldigt tydligt visade att det hade varit svårt att undvika kollisionen baserat på hur hon kom ur skuggorna från rakt in på vägen".
Men under onsdagsnatten svensk tid släppte polisen videon från olyckan som ger en helt annan bild. På filmen ser man hur bilen färdas längs en flerfilig väg som enligt amerikanska medier har en hastighetsbegränsning på 56 kilometer i timmen.
Tempe Police Vehicular Crimes Unit is actively investigating
— Tempe Police (@TempePolice) 21 mars 2018
the details of this incident that occurred on March 18th. We will provide updated information regarding the investigation once it is available. pic.twitter.com/2dVP72TziQ
På grund av överexponering verkar ytorna utanför ljuslyktornas sken väldigt mörka mot vad de egentligen var längs den upplysta vägen. Först ett trettiotal meter framför bilen ser man Herzberg leda cykeln in i ljuset av strålkastarna för att sedan hamna till höger i bild mot motorhuven innan filmen klipps till att visa en videoupptagning på reservföraren precis före kraschen.
Reservföraren tycks ha mycket av sitt fokus på någonting i knät eller på intstrumentpanelen och ser inte kvinnan förrän det är för sent. Varken bilen eller föraren försökte bromsa innan kollisionen.
Den självkörande bilen borde dock inte haft några problem alls att upptäcka kvinnan innan det var för sent, eller, när den var så nära kvinnan att en kollision inte kunde undvikas genom att bara bromsa, åtminstone bromsa så mycket som möjligt och göra en undanmanöver.
Bilen är bland annat utrustade med roterande laserradar från Velodyne som med 64 laserstrålar sveper omgivningen horisonten runt 15 gånger per sekund.
Enligt Fria Tiders analys borde kvinnan varit synlig som enstaka punkter i radarn från runt 120 meters avstånd och garanterat synlig från minst 40 till 50 meter som ett verkligt objekt, vilket motsvarar ungefär 3 sekunders färd i den hastighet bilen höll.
En roterande laserradar är särskilt lämplig för att identifiera hinder som reser sig lodrätt upp från vägen och att identifiera kvinnan, som dessutom ledde en cykel. Detta vore en trivial uppgift för de olika algoritmer som används i självkörande bilar – men något som Uber-bilen misslyckades med.
Fria Tiders slutsats delas av ledande forskare inom självkörande fordon. Professor Alain Kornhauser vid Princetons universitet uppger till LA Times att "videon visar att denna person korsade vägen i låg fart och borde ha setts av systemet åtminstone i tid att anslå bromsarna, om inte stanna helt".
Sam Abuelsmaid vid Navigant Research säger till NY Times att systemet "absolut borde ha noterat henne. Av det jag sett av videon ser det ut som bilen är skyldig, inte fotgängaren".
Förutom laserradar har Ubers självkörande bilar andra sensorer, bland annat kameror med mörkerseende, som samverkar med laserradarn för att måla upp en bild av omgivningen för den dator som styr bilen.
Uber har tillfälligt avbrutit taxiverksamheten med sina självkörande bilar och olyckan kommer att utredas av amerikanska motsvarigheten till Statens haverikommission, NTSB.