Den så kallade #MeToo-kampanjen har varit katastrofal för Aftonbladet och TV4. De bådas så kallade varumärkesstyrka faller rakt ner i botten i mätningen från Yougov.
Enligt Dagens Opinion är varumärkesstyrka en sammanvägning av bland annat märkets rykte, benägenhet att rekommendera och intryck.
TV4 brukar ha ett indexvärde på 10 men rasar nu till -1,3.
Aftonbladet går från -1,2 den 14 oktober till -11,8 i november.
Yougov mäter även "buzz", alltså uppmärksamheten kring ett varumärke. Där är det också riktigt illa.
– På Buzz har de störtdykt, då den negativa uppmärksamheten kring Martin Timell har dragit ner både TV4:s "buzz" och rykte till de lägsta siffrorna vi hittills uppmätt för TV4 sedan Brandindex-mätningarna startade 2008, säger Fredrik Molin på Yougove till Dagens Media idag.
Även SVT och SR har påverkats negativt av #MeToo-kampanjen, däremot inte Expressen, trots att den tidningen också drabbats av besvärande avslöjanden om sexuella övergrepp. Expressen har uppenbarligen lyckats undvika samma negativa publicitet och går i stället om Aftonbladet i varumärkesstyrka.