Annonskrasch väntar etablissemangets medier

Publicerad 1 september 2023 kl 11.45

Media. Etablissemangets olika medier i Sverige beräknas förlora 25 procent av sina annonsintäkter nästa år. Nu diskuterar den vänstervridna branschen olika lösningar.

Dela artikeln

På torsdagsmorgonen presenterade Institutet för mediestudier en rapport som visar att annonsintäkterna har minskat med 62 procent mellan 2008 och 2022.

Men prognosen för 2023 och 2024 ser betydligt dystrare ut.

Om prognosen för 2024 håller kommer 25 procent av nyhetsmediernas annonstänkter ha försvunnit på bara två år, skriver Journalisten.


Så dog soldaterna för "flickskolor" i Afghanistan. Svenska medier sålde in kriget – med hundratusentals döda – som ett feministprojekt.0 Plus

Vet inget om frågan, som inte alls finns på agendan. Samtidigt rapporteras om uråldriga reningsverk och tiotusentals farliga ämnen i vattnet.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Israel och Hamas överens om vapenvila

Trump: "We have a deal." Israeliska gisslan ska släppas "inom kort".0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.