Statligt ägda SAS kampanjfilm, som går ut på att det inte finns någon skandinavisk kultur utan att allt bara är "kopierat", fortsätter att väcka heta känslor.
Som en panikåtgärd valde flygbolaget under natten att ta ner videoklippet från Youtube. På onsdagen kom dock videon upp igen – och i skrivande stund har den fått över 35.000 "tummen ner"-markeringar.
I svensk media avfärdas dock kritikstormen som en konspiration. Aftonbladets Jenny Wennberg skriver exempelvis en ledarartikel med rubriken "Riktiga Sverigevänner springer inte Putins ärenden".
Enligt Wennberg är de många upprörda personerna bara "nyttiga idioter" som "göder antisvenska intressen i Ryssland".
"Att det finns svenska aktörer som springer ärenden för främmande makt är väldigt oroande. Lika oroande är svenskarnas naivitet inför hur vårt eget agerande i sociala medier spelar en roll i påverkanskampanjer mot Sverige", står det i ledarartikeln.
Även andra tidningar har fört fram konspirationsteorier om kritiken mot SAS. Dagens Nyheter skriver på nyhetsplats att SAS plockade bort filmen "efter kritik från bland annat SD:s partisekreterare Richard Jomshof och nazistiska Nordfront". Expressen har tagit hjälp av en "researcher" för att identifiera den "ryska kopplingen" i drevet.