Estoniakatastrofen

Teorin: Lastbilar kan ha dumpats från Estonia

Publicerad 20 september 2021 kl 05.47

Inrikes. Estonia sjönk efter att ryska agenter öppnat portarna i fartygets akter och dumpat lastbilar med militära föremål. Den spektakulära teorin förs nu fram i estnisk media, sedan den finske sjöräddnings­chefen Harri Ruotsalainen sagt till tidningsjätten Õhtuleht att han under en sonarsökning på botten 1994 såg föremål några hundra meter från vraket som troligen var lastbilar.

Dela artikeln

Ruotsalainen hänvisar till ekolodsbilder som han sett som togs direkt efter olyckan, och som han menar ger anledning att anta att en del av lasten har dumpats från fartyget, och att det var denna operation som innebar slutet för passagerarfärjan.

– Mina ögon har bevittnat en bild som säger att det finns något på havsbotten som inte borde vara där, säger han till tidningen.

Hösten 1994 arbetade Ruotsalainen som ingenjör vid den finska räddningstjänsten i Helsingfors och deltog i räddningsinsatsen efter Estonias förlisning.

– Jag har sammanställt det här pusslet bit för bit och det är min fasta övertygelse att Estlands förlisning inte var en vanlig olycka, säger han.

Vilken last som faktiskt fanns på Estonia framgår av det så kallade lastmanifestet, som ligger inlåst bakom en röd järngrind i ett skyddsrum längst ner under det hårdbevakade polishögkvarteret Kronoberg i Stockholm. Handlingen ska "inte lämnas ut", enligt polisen, trots att det saknas lagstöd för att vägra lämna ut den, skriver Aftonbladet. Bakom grinden förvarade Sverige även den topphemliga Palmeutredningen som nyligen digitaliserades.

Den estniske konspirationsteoretikern Jüri Lina hävdar i en artikel i Nya Tider att han har egna källor som berättar vad som försiggick under Ruotsalainens möte med estniska parlamentsledamöter i veckan. Ruotsalainen ska enligt dessa uppgifter, hävdar Lina, ha informerat ledamöterna om att finsk sonar upptäckte minst två stora fyrkantiga föremål som den 28 september 1994 klockan 00:55 hade dumpats från M/S Estonia på ett djup av 90 meter, att döma av det spår som fartyget lämnat på finsk radar.

Sonarbilderna hade tagits fram av Igor Volke, en estnisk UFO-entusiast som vid tidpunkten för Estonia­katastrofen jobbade på den estniska räddningstjänsten. Tidpunkten 00:55 är det klockslag då flera vittnen berättar om kraftiga skrapljud som hörs ombord, varpå kaptenen girar fartyget i riktning mot Kaliningrad. Slagsidan blir därefter för kraftig och fartyget sjunker med skorstenen pekande snett mot botten.

De mängder grus och sten som det norska fartyget Tertnes dumpade över Estonia 1996 på uppdrag av Sjöfartsverket ska enligt Ruotsalainen inte ha dumpats på Estonias vrak, utan på lastbilarna som ligger 400 meter från vraket. Det är dock oklart hur han vet det.

Jüri Lina skriver att Ekre-ledamoten Anti Poolamets under mötet ska ha sagt att en sabotagegrupp från ryska militära underrättelsetjänsten GRU fanns ombord på Estonia och hade till uppgift att sänka fartyget. Även varifrån uppgiften om detta uppdrag, som GRU i så fall skulle ha fått av den förhållandevis västvänliga Jeltsin­regimen, kommer är oklart.

Uppgiften om att kaptenen Arvo Andresson hittats av finska dykare med ett kulhål i huvudet förs också fram i Õhtulehts intervju. Uppgifterna har tidigare förts fram av bland andra journalisten Jan Gillberg på tidskriften DSM, som hänvisat till hemliga militära källor.


Ekonominyheter


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.