Företag försöker nu avskaffa möjligheten att jobba hemifrån men anställda har blivit så bekväma att de numera helt enkelt vägrar komma tillbaka till kontoret, och drar in facket när arbetsgivaren försöker tvinga dem.
Den svenska klädjätten H&M:s tjänstemän ska sedan den 1 december jobba minst fyra dagar i veckan på kontoret, men det beslutat har utlöst protester internt.
Enligt konsultfirman Boston Consulting Group är ger distansarbete katastrofresultat när det gäller utveckling inom företagen.
Arbetsformen leder även till en kostnadsexplosion och oförmåga att fatta beslut, i synnerhet i svenska bolag där facket och anställdas åsikter och bekvämlighet ofta är i fokus. Samtidigt leder konfliktskyggheten till att videomöten inte ger några tydliga resultat.
– Den svenska konsensuskulturen fungerar inte på distans. Ett möte slutar med att man kommer överens om ett nytt möte, i stället för att fatta beslut. I USA, där företagskulturen är mer hierarkisk, fungerar fortfarande beslutsfattandet, säger Erik Flinck, Sverige-vd för BCG, till Dagens Industri.
Även i amerikanska bolag drabbas lönsamheten och effektiviteten. En av de första åtgärderna som Tesla-grundaren Elon Musk införde efter köpet av Twitter var att alla ska tillbaka och jobba heltid på kontoret, annars får de sluta.
För de svenska företagen beskrivs läget som mer eller mindre akut.
– Vi ser ett signifikant förfall. Efter pandemin har det blivit plågsamt tydligt att företagens utvecklingsförmåga försämrats markant, säger Flinck till DI.