Omgörningen av skolan är den enskilt viktigaste orsaken till attitydförändringarna, sade forskaren Staffan I. Lindberg som tillsammans med kollegan Richard Svensson gjorde den svenska delen av World Value Survey, som mäter folks värderingar och inställning till demokrati i en lång rad länder.
Men det är ett påstående som den internationella forskningsledningen inte alls håller med om. Och nu tar man avstånd från det svenska vänsterperspektivet i en text på SvD Brännpunkt.
"Däremot finns det en generell global nedgång vad gäller demokratins betydelse som är högre bland unga än bland äldre, så ock i Sverige. Detta har förstås inget med vårt skolsystem att göra", skriver Bi Puranen, generalsekreterare för World Values Survey.
Hon fortsätter därefter med ännu ett stycke som förmodligen är provocerande för de båda vänsterforskarna i Göteborg:
"Det finns en vitt spridd uppfattning att demokrati handlar om omfördelning av resurser. Resultaten från WVS visar en annan innebörd. Den starkaste drivkraften är snarare de frihetliga värdena, som genererar kritiskt tänkande. De länder som har högst andel utbildade är också de som har högst andel frihetliga värden. På så sätt spelar utbildning en central roll, men inte på det förenklade (och politiserade) sätt som drivs i nämnda bok", skriver hon och syftar på de svenska forskarnas boksläpp på temat.