GB News, som har värvat en rad konservativa profiler, lanserades i söndags.
Att det nu finns en tv-kanal som inte är vänsterorienterad sticker dock i ögonen på många, och en kampanj startades av vänsterextrema Stop Funding Hate för att pressa företag att annonsbojkotta GB News.
Svenska Kopparberg, som tillverkar alkoläsk, blev det första företaget som meddelade att man omedelbart kommer att stoppa sin annonsering på kanalen.
Thanks for bringing this to our attention. We want to make it clear to everyone that our ad ran on this channel without our knowledge or consent. Kopparberg is a drink for everyone and we have immediately suspended our ads from this channel pending further review of its content
— kopparberguk (@KopparbergUK) June 14, 2021
Därefter kom ett liknande besked även från Ikea, som slog fast att GB News inte lever upp till deras "humanistiska värderingar".
Hi there, IKEA has not knowingly advertised on GB News. We have safeguards in place to prevent our advertising from appearing on platforms that are not in line with our humanistic values and vision to side with the many people. 1/2
— IKEA UK (@IKEAUK) June 15, 2021
Även Nivea, Grolsch, Open University och Octopus Energy har gått med i kampanjen för att bokjotta GB News, skriver Daily Mail.