Nicholas Dames, professor vid Columbia University, har undervisat i klassisk litteratur sedan 1998 och har under de senaste åren märkt att studenter inom detta område inte klarar av själva läsningen.
En student berättade för Dames att hon aldrig hade behövt läsa en hel bok under sin tid i grundskolan – endast utdrag och kortare texter.
Lärare på flera av USA:s mest prestigefyllda läroverk vittnar om liknande upplevelser.
Daniel Shore, chef för engelska institutionen vid Georgetown University, berättar att hans studenter har svårt att hålla fokus till och med när de läser en sonett på 14 rader.
Enligt forskare kan de unga människornas oförmåga att läsa spåras till användningen av smartphones, som distraherar och minskar förmågan att koncentrera sig under längre tid.
Forskning och lärarerfarenheter visar att det inte bara är studenterna som undviker läsningen, utan att skolorna själva också allt oftare använder sig av kortare texter och utdrag istället för hela böcker.
Detta har, enligt utbildningsexperter, blivit en konsekvens av högskolornas fokus på standardiserade prov, vilket premierar snabb läsförståelse och informationsextraktion framför djupgående analys av längre texter.
Denna utveckling riskerar att påverka inte bara studenternas akademiska framsteg, utan även deras empatiska och kritiska förmåga – något som enligt litteraturforskaren Maryanne Wolf kräver långvarig och fördjupad läsning.