Det var vid lunchtid i dag som soldater ur arméns jägarbataljon hittade färdskrivaren. Det skriver Försvarsmakten i ett pressmeddelande. I två veckor har soldater ur bataljonen avsökt området kring nedslagsplatsen. Nu skickas enheten till England för analys.
Under kommande vecka lämnar vår personal över minnesenheterna till England som får hjälpa oss att ta ut data. I Sverige finns inte den utrustning och kompetens som behövs för att hantera skadade enheter. Det måste göras väldigt försiktig, säger Agne Widholm, utredningsledare vid Statens haverikommission.
Vi är väldigt tacksamma för det stöd vi fått från Arméns jägarbataljon, säger han.
Fynden av den svarta lådans två delar väcker förhoppningar om att kunna hitta förklaringar på varför besättningen dök ned i Kebnekaise.
Mörkade nedslagsplatsen
Fria Tider har tidigare skrivit om Statens haverikommission som släppt en del rapport om olyckan. Där framkommer det att planet leddes in mot Kiruna flygplats på samma höjd som Kebnekaises toppar men att känna till fri höjd är pilotens ansvar, inte flygledarens. Rapporten visar också att olika radarstationer hade kontakt med flygplanet nästan ända fram till toppen, men att myndigheterna trots detta påstod att det tog en hel dag att hitta vraket.
Efter att planet hittades hindrade norsk militär svenska journalister från att besöka Kebnekaise och dess fjällstation samt att ta fotografier, vilket resulterade i en JO-anmälan.
"Så fort norsk militär kommer till platsen tar de över bestämmandet. Dirigerar journalister, stänger dörrar, avbryter intervjuer, säger att här får ni inte fotografera etc. En tidningsfotograf blev till och med förbjuden att ta bilder utomhus, på den allmänna parkeringen där norska militärskotrar stod", skriver en journalist i sin anmälan.