Den nya bussterminalen, som byggs inne i Katarinaberget på Södermalm, har fått en prislapp som nu närmar sig sju miljarder kronor – mer än fem gånger den ursprungliga budgeten på 1,4 miljarder.
SD:s trafikpolitiska talesperson i regionen, Samuel Stephan, riktar skarp kritik mot projektets hantering och menar att det är ett bevis på behovet av en ny styrning.
"Slussens bussterminal är nu en världsunikt dyr busshållplats – och ännu ett bevis på att en förändring är nödvändig i Region Stockholm", skriver han i en debattartikel i Dagens Industri.
Terminalen var från början planerad att stå klar 2023, men nu beräknas färdigställandet ske tidigast 2026.
Under tiden tvingas resenärerna använda tillfälliga lösningar, medan skattebetalarna får ta den ekonomiska smällen.
Stephan pekar på en rad problem som han menar ligger bakom de omfattande kostnadsökningarna, bland annat bristfälliga upphandlingar och otydlig ansvarsfördelning.
"En av de största anledningarna till dessa fiaskon är bristfälliga upphandlingar och otydlig ansvarsfördelning. Varför upphandlas projekt där kostnadsökningar tillåts utan tydliga tak? Varför finns det ingen effektiv kontroll av entreprenörernas arbete eller den interna processen?" skriver han.
Han lyfter även andra stora projekt i huvudstaden som drabbats av liknande problem, såsom Nya Karolinska, Tvärbanans Kistagren och Roslagsbanans utbyggnad.
Inför kommande valrörelse gör SD nu tydligt att de inte kommer stödja ett styre som inte tar krafttag mot vad de ser som ett utbrett slöseri av skattebetalarnas pengar.
"Regionen behöver en ny styrning som sätter skattebetalarnas intressen först, skriver Stephan i sin debattartikel.