Van Devender Middle School i West Virginia USA har sedan 2010 könssegregerad lektionerna i läsning, matematik, samhällskunskap, och naturkunskap för alla från sjätte klass. Det fick en familj med en dotter i skolan att vända sig till ACLU och stämma skolan.
I stämningsansökan påstår även ACLU att pojkarnas klassrum är mer upplyst, och lärare tillåter pojkar att röra sig under lektionstid efter teorin att pojkar ser bättre i starkt ljus och behöver göra sig av med energi. Till motsats mot flickor som ska sitta tyst och stilla i svagt upplysta rum.
Förespråkare för könssegregerade lektioner hänvisar till olikheterna i hjärnan för de olika könen, men även hänvisar till en forskning där forskare vid Brown University upptäckte att kvinnor löste så mycket som 12 procent bättre matematiska problem när de testades i en miljö utan män.
I en annan forskning utförda av psykologer i Penn State 2011 visade att elever i könssegregerade klassrum inte var mer utbildade än elever i blandade klassrum. Elever i könssegregerade klassrum, var dock mer benägna att acceptera könsstereotyper.