De nya förslagen, som ska gälla i tre år och ge Sverige ett "andrum", presenterades under en presskonferens klockan 15 idag.
Vice statsminister Åsa Romson (MP började gråta när hon beskrev den "chock" som hon trodde att hennes partikamrater skulle få när de informerades om åtgärderna.
Stefan Löfven förklarade rakt av att vi nu nått en "ohållbar situation". Därför har regeringen beslutat att skärpa reglerna för att "kraftigt minska" inflödet av asylsökare.
– Asylpolitiken ska anpassas till de absoluta minimikraven i internationella konventioner och EU-rätten så att fler väljer att söka asyl i andra länder.
Löfven skyllde under presskonferensen den uppkomna situationen på att andra EU-länder "inte tagit sitt ansvar" för asylsökarna. Genom att stänga portarna till Sverige vill han skicka signalen till omvärlden att Sverige inte klarar av att ta emot fler.
– Jag beklagar att EU:s medlemsländer inte klarat av att hantera situationen tillsammans, sade Löfven, som tillsammans med Tyskland och Österrike förespråkar ett "permanent omfördelningssystem" för asylsökare i EU.
Åsa Romson berättade under presskonferensen att förslagen på asylområdet ska kombineras av omfattande "integrationsåtgärder" och en "offensiv för att motverka rasism och diskriminering".
I samband med att regeringen införde gränskontroller tidigare i november införde rederierna även id-krav för att stiga ombord på färjorna till Sverige. Det innebar att antalet asylsökare som försökte ta sig till Sverige via Tyskland minskade mycket drastiskt.
Nu vill regeringen även införa id-kontroller på tåg och bussar som åker till i Sverige, rapporterar TT. Man vill också bland annat skärpa kraven försörjningskraven vid anhöriginvandring.
Skånetrafiken har sedan tidigare beslutat att illegala invandrare har rätt att åka gratis över Öresundsbron för att söka asyl i Sverige. Beslutet överklagades av SD, som anser att det är upp till politikerna, inte enskilda tjänstemän, att avgöra sådana frågor. Idag beslutade förvaltningsrätten att avslå SD:s överklagan. Enligt domstolen är Skånetrafikens beslut lagligt "eftersom det inte har beslutats på delegation", skriver Skånska Dagbladet.