I torsdags bröt ett större bråk ut i Johanneskyrkan i Linköping mellan olika romska tiggarklaner i samband med Stadsmissionens matutdelning i kyrkan. Polisen misstänker att tiggarna bråkade om tiggeriplatser eftersom vissa platser anses mer lukrativa än andra, men på grund av språkförbistring är det svårt för polisen att veta exakt vad det var man bråkade om.
– Vi har ju inga poliser som pratar rumänska eller bulgariska, för det var rumäner och bulgarer det här, och de har ingen som pratar svenska eller engelska i någon stor omfattning, säger polisens presstalesman Thomas Agnevik till Fria Tider.
– Vi kommer försöka utreda de brott som anmäls till oss, absolut, men rent praktiskt på platsen så blir det ju lite svårt att ta reda på upphovet till bråket, fortsätter han.
Agnevik berättar dessutom att det är problem och uppstår bråk och konflikter relaterade till tiggarna så gott som dagligen.
– Det vi har mer eller mindre dagligen är att enskilda personer kan ha meningskiljaktigheter att man kan ofreda eller misshandla varandra i samband med att man har någon typ av konflikt kring olika ställen att sitta på och tigga med sin mugg, säger Agnevik.
– Det är väl en del ställen som är mer attraktiva och en del mindre attraktiva och då kan det bli en del konflikter ibland, fortsätter han.
Och då kan det bli bråk vid de här serveringarna menar du?
– Nej, nej, utan det är EU-migranter som bråkar.
Jag tänkte på var de bråkar, men det kan uppstå bråk lite var stans i stan alltså?
– Ja, det här sker ju på olika platser i Östergötland.
Och du menar att det sker i princip varje dag då?
– Det är flera gånger i veckan i alla fall som vi får in samtal om att EU-migranter bråkar på olika ställen eller uppträder lite provocerande mot andra människor, de kan upplevas lite för offensiva ibland eller stå ivägen eller vara lite för påträngande i sitt tiggeri.
Mot människor de vill ha pengar ifrån?
– Ja, just det. Eller att de bråkar med varandra om olika platser, var de ska sitta och sådär.
Upplever ni det som ett problem, det här med tiggarna, inom polisen?
– Ja, det är ju ett problem naturligtvis. En del ringer ju till oss och vill anmäla olika händelser och anmäla brott och sådana där saker, så visst finns det problem.
Vad är det för brott?
– Det kan vara frågan om ofredande, det kan vara fråga om misshandel, det kan vara en och annan stöld, snatteri i butik har vi haft några stycken som har varit relaterade till EU-migranter, säger han innan han efter en kort paus, där han tycks inse att det han sagt är väldigt politiskt känsligt, fortsätter:
– Så de är ungefär som allmänheten i övrigt, de flesta sköter sig och några gör brott, precis som vi alla.
Upplever ni dem som ett större problem, om man adresserar EU-migranter som grupp?
– Nej, några större problem upplever vi inte.
Större problem än allmänheten i övrigt?
– Nej, det finns det inget fog för att säga att de orsakar större problem än några andra människor, det kan jag inte säga.
Så av de anmälda snatterierna under en vecka i Linköping, eller på något annat ställe i Östergötland, så utgör de alltså en väldigt väldigt liten andel av snatterierna. Det är andra som snattar mest?
– Alltså, du vet att det här, det här är ju väldigt svårt att uttala sig om. Det här är ju ingen homogen grupp vet du, EU-migranter, jag brukar hellre kalla dem EU-migranter än tiggare. Men om vi sätter ett likhetstecken mellan EU-migranter och tiggare, alltså gränsdragningen till andra är ju svår att göra. Det är svårt att definiera den här gruppen vet du.
Men du gjorde ändå en definition förut när du pratade om att ni inte kunde kommunicera för att de pratade rumänska och bulgariska, det är väl en väldigt bra definition?
– Det var ju just de som var inblandade i just de två händelserna som vi hade då med de större oroligheterna. Men snatterier för övrigt är svårt, eftersom EU-migranter är inte någon homogen grupp. De som snattar i Östergötland är en salig blandning mellan väletablerade, högavlönade, socialt anpassade människor ned till missbrukare, kriminella, svenskar och utländska i en salig blandning.
Och det är ingen grupp som sticker ut där menar du?
– Nej, det kan inte vi se... Nej.