Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen är könsdiskriminerande. De menar att den strider mot artikel 4 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.
Reklamen könsdiskriminerande
"Reklamen framställer enligt nämnden barns lekar och intressen på ett stereotypt sätt som inte är förenligt med att barn i allmänhet leker allsidiga, gemensamma lekar och har olika intressen oavsett kön. Detta är enligt nämnden nedvärderande för både kvinnor/flickor och män/pojkar. Nämnden finner därför att reklamen är könsdiskriminerande", skriver opinionsnämnden i sitt beslut.
Annonsören å andra sidan hävdar att de marknadsför parfymer specifikt inriktat mot flickor eller pojkar. Bilderna framställer inte flickor eller pojkar på ett nedvärderande sätt utan har en positiv ton, menar de. De uppger att de är "ledsna" för att deras katalogsidor uppfattas som könsdiskriminerade.
Nämnden inte enig
Opinionsnämnden var dock inte enig. Av de tio ledamöterna reserverade sig Stefan Melesko.
- Att dessa [parfymer] marknadsförs med aktiviteter som uppenbart är riktade till respektive kön är självklart och accepterat och enligt min mening inte könsdiskriminerande. Det föreliggande fallet avviker inte från dessa förhållanden. En produktlinje för flickor och en för pojkar. Att detta illustreras på katalogsidan är för mig en självklarhet, skriver Melesko som motivering.