Människans natur
Colby Stuart/CC-BY-NC-SA

Gener förklarar skillnader i skolresultat

Publicerad 13 december 2013 kl 13.03

Biologi.Varken uppfostran eller omgivning är någon bra förklaring på varför olika elever presterar olika bra i skolan. Istället är det elevernas genetiska förutsättningar som framför allt avgör deras studieresultat, visar en ny stor undersökning i Storbritannien.

Gilla artikeln på Facebook

Resultatet bygger på en genomgång 11.000 identiska och icke-identiska 16-åriga tvillingar och deras resultat på de nationella proven, GCSE, skriver The Guardian.

Generna förklarar enligt studien 58 procent av prestationsskillnaderna i kärnämnena engelska, matematik och naturvetenskap. Samtliga miljöfaktorer, inklusive uppfostran och skolmiljö, förklarade samtidigt endast 36 procent av skillnaderna.

– Den fråga som vi ställer är varför barns GCSE-poäng skiljer sig åt. Folk tror direkt att det beror på skolorna. Men om skolorna stod för hela resultatdifferensen så skulle alla barn i ett klassrum prestera likvärdigt, säger beteendegenetikern Robert Plomin, som ledde studien vid Kings College i London, till The Guardian.

Han varnar för att den moderna skolan felaktigt utgår från att alla barn har samma förutsättningar.

– Utbildningen inriktar sig fortfarande på en ”one-size-fits-all”-metod. Om genetiken säger oss någonting så är det att barn är olika i hur de lär sig och vad de tycker om att lära sig, säger Plomin till den brittiska tidningen.


Ekonominyheter


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.