Resultatet bygger på en genomgång 11.000 identiska och icke-identiska 16-åriga tvillingar och deras resultat på de nationella proven, GCSE, skriver The Guardian.
Generna förklarar enligt studien 58 procent av prestationsskillnaderna i kärnämnena engelska, matematik och naturvetenskap. Samtliga miljöfaktorer, inklusive uppfostran och skolmiljö, förklarade samtidigt endast 36 procent av skillnaderna.
Den fråga som vi ställer är varför barns GCSE-poäng skiljer sig åt. Folk tror direkt att det beror på skolorna. Men om skolorna stod för hela resultatdifferensen så skulle alla barn i ett klassrum prestera likvärdigt, säger beteendegenetikern Robert Plomin, som ledde studien vid Kings College i London, till The Guardian.
Han varnar för att den moderna skolan felaktigt utgår från att alla barn har samma förutsättningar.
Utbildningen inriktar sig fortfarande på en one-size-fits-all-metod. Om genetiken säger oss någonting så är det att barn är olika i hur de lär sig och vad de tycker om att lära sig, säger Plomin till den brittiska tidningen.