Du betalar
FLYTER PÅ: En av sträckans nya planskilda korsningar där det inte bor några människor.

Väg för en miljard görs om direkt – "blev inte bra"

Publicerad 23 februari 2025 kl 11.09

Inrikes. Trafikverket har spenderat en miljard kronor på att bygga om E22 norr om Karlskrona och i december stod vägen klar. Men redan nu måste den byggas om – eftersom den inte fungerade i verkligheten, rapporterar Sydöstran.

Dela artikeln

Trafikverket väckte stor uppmärksamhet med sin ombyggnad av E22 över Ramdalaslätten mellan Karlskrona och Jämjö, inte minst med sina 23 nya broar och påkostade motorvägstrafikplatser på nästan obefolkade ställen på slätten, där planskilda korsningar anlades för att förse ett litet antal inflytelserika bönder med "ökad framkomlighet för jord- och skogsbruksmaskiner".

Samtidigt lämnades tätorten Jämjö med 2.500 invånare utan egen avfart, och de boende försågs istället med en vanlig vägkorsning rakt ut på europavägen mot Kalmar.

Sänkt hastighet
Lösningen fick kritik från boende redan på planeringsstadiet men för Trafikverket dröjde det till efter att vägen öppnat innan man erkände att konceptet inte fungerade och att vägen nu måste byggas om.

Någon planskild korsning blir det emellertid inte den här gången heller. Istället ska hastigheten sänkas, entreprenörer anlitas och vägen smalnas av för att minska framkomligheten och öka säkerheten, enligt Trafikverkets projektledare Johan Wolgast, som är ansvarig för det här.

Myndigheten får samtidigt möjlighet att runda de ordinarie upphandlingskraven vilket öppnar för nepotism och höga kostnader när entreprenörerna anlitas.

– Akutåtgärder går på löpande räkning och därför vet vi inte summan än, förklarar Wolgast för Sydöstran.

30 kilometer i timmen
På nätet är många skeptiska till Trafikverkets påstådda missbedömning och ifrågasätter om det verkligen handlar om inkompetens eller snarare rör sig om korruption.

"Om man nu vill att trafiken ska flyta smidigt på nya europavägar så borde det gjorts en avfart mot Jämjö. Nu ska alla bromsa in för att någon ska svänga kraftigt höger", står det i en kommentar på Sydöstrans Facebook-sida som tidningen citerar.

"Efterföljande bilar 5-6 stycken fick gå ner till 30–40 km/h på E22 för att en bil ska svänga. Varför gör man inga avfarter när man ändå bygger?", skriver en annan läsare.

Vägbygget kostade skattebetalarna 1.050 miljoner kronor.


Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Svenska kronan går "bäst i världen"

Beskrivs nu som en "euro på steroider".. Valutan har stärkts med 13 procent mot dollarn sedan årsskiftet.0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.