Trafikverket väckte stor uppmärksamhet med sin ombyggnad av E22 över Ramdalaslätten mellan Karlskrona och Jämjö, inte minst med sina planskilda motorvägstrafikplatser på nästan obefolkade ställen på slätten, där ett litet antal lokalt inflytelserika bönder ansågs behöva "ökad framkomlighet för jord- och skogsbruksmaskiner".
Samtidigt lämnades tätorten Jämjö med 2.500 invånare helt utan egen avfart, och de boende försågs istället med en vanlig vägkorsning rakt ut på europavägen.
Lösningen fick kritik från boende redan på planeringsstadiet men för Trafikverket dröjde det till efter att vägen öppnat innan man erkände att konceptet inte fungerade.
Någon planskild korsning där det bor människor blir det emellertid inte den här gången heller. Istället ska hastigheten sänkas, entreprenörer anlitas och vägen smalnas av för att minska framkomligheten och öka säkerheten, enligt Trafikverket.
Samtidigt rundas de ordinarie upphandlingskraven vilket öppnar för nepotism och höga kostnader när entreprenörer anlitas.
– Akutåtgärder går på löpande räkning och därför vet vi inte summan än, säger Trafikverkets projektledare Johan Wolgast, som är ansvarig för det här, till Sydöstran.
På nätet är många kritiska mot Trafikverkets slöseri.
"Om man nu vill att trafiken ska flyta smidigt på nya europavägar så borde det gjorts en avfart mot Jämjö. Nu ska alla bromsa in för att någon ska svänga kraftigt höger.", står det i en kommentar på Sydöstrans Facebook-sida som tidningen citerar.
"Efterföljande bilar 5-6 stycken fick gå ner till 30–40 km/h på E22 för att en bil ska svänga. Varför gör man inga avfarter när man ändå bygger?", skriver en annan läsare.
Vägbygget kostade skattebetalarna 1.050 miljoner kronor.