Maten 22 procent dyrare på två år

Publicerad 4 mars 2024 kl 10.38

Ekonomi. De senaste två åren har matpriserna i landets livsmedelsbutiker ökat med 22 procent, visar färsk statistik från prisjämförelsetjänsten Matpriskollen.
– Det är en historisk ökning, säger vd:n och grundaren Ulf Mazur.

Dela artikeln

Sedan i januari 2022 har priserna i landets livsmedelsbutiker ökat med totalt 19,1 procent och för matvaror är siffran ännu högre, 21,8 procent.

Det visar Matpriskollens nya rapport som jämfört ordinariepriserna på cirka 30 000 jämförbara varor.

– Det är den historiskt snabbaste ökningen vi sett i dagligvaruhandeln sedan vi började mäta priserna i 2015 och jag har varit i branschen sedan 80-talet och aldrig varit med om så snabb ökning, konstaterar Ulf Mazur, vd och grundare på Matpriskollen, i ett pressmeddelande.

Den snabbaste ökningen skedde under 2022, men ökningen har varit fortsatt hög under 2023 med en ökning på 5,2 procent de senaste tolv månaderna när det gäller matvaror eller 4,9 procent om man även inkluderar andra varor.

– Jämfört med det historiska året 2022 har livsmedelspriserna i landets butiker bromsat in men vi har ändå sett historiskt mycket kraftiga ökningar under 2023, noterar Ulf Mazur.

Året har bjudit på stora svängningar från den högsta månadsnoteringen i februari till sjunkande priser i april och sedan en tvärt avstannad prisökningstakt under våren i samband med att Lidl gjorde en kraftig prissänkning och att finansministern kallade till sig livsmedelsaktörerna.

– Det finns nog många orsaker till inbromsningen. Fallande priser på världsmarknaden, lägre energikostnader, politiska utspel, mer stabil valuta och att konsumenterna blivit mer prismedvetna och handlar mer än någonsin på extrapris. Från Matpriskollen har vi länge tryckt på att man ska vara multilojal och leta extrapriser och vi ser att det fungerar. Ordet multilojal blev till och med utsett till ett av fjolårets nyord av Språkrådet, säger Ulf Mazur.

De kategorier som ökade mest i pris under 2023 är bland andra:

- Snacks och godis: 10 procent (drivs av kraftigt ökade socker- och kakaopriser under 2023 och svag valuta. Sockerprodukter ökade i snitt 20,7%)
- Fisk & Skaldjur: 9,2 procent. (Inom kategorin ökade lutfisk mest med 24 procent, lax med 15 och kolja med 12 procent).
- Skafferi: 9,1 procent (olivoljan ökade mest med 30 procent, rostad lök med 25).

Källa: Matpriskollen.

I motsatt ände har mejeriprodukter inklusive ost sjunkit mest i pris, – 3 procent totalt.

– Arla gjorde tidernas största prissänkning i augusti med 10 procent. Det fick genomslag i butikerna och har hjälpt till att hålla nere prisökningarna då mejeriprodukter är en stor del av dagligvaruhandeln, säger Ulf Mazur.

Smör har exempelvis minskat i pris med 7,9 procent och mjölk föll med 7,3 procent, men det rör sig om breda minskningar inom mejeri. En annan populär produkt som minskade i pris är bryggkaffe, -4,7 procent.

De senaste sex månaderna har priserna ökat totalt med en procent och på kedjenivå är det Ica som ökat mest, med 1,3 procent medan övriga kedjor ökat med i snitt 0,5 procent. City Gross har faktiskt sänkt priserna med 0,2 procent medan Willys ökat med 1,2 procent.

I december bromsade prisökningarna in och summerades till +0,1 procent på 43.000 jämförbara varor.

– Nu kommer fattigmånaden januari och man ska komma ihåg att konsumentmakten är mycket stor. De etablerade kedjorna har det fortsatt tufft med minskad försäljningsvolym medan lågprisbutikerna slår rekord varje månad. Det finns nu en risk att konsumenterna tröttnar och börjar acceptera prissättningen och då kommer priserna inte att pressas. Kedjor och butiker har fått ökade kostnader för hyror, lån och personal och kommer säkert försöka göra vad som är möjligt för att inte tappa marginaler. Till det kommer att många producenter fortfarande har ett behov av att få igenom prishöjningar. Därför kan vi nog vänta oss fortsatta ökningar i början på året, spår Ulf Mazur.


Nyheter från förstasidan


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.