Företaget hade planer på att bygga en batterifabrik i Blyth i norra England för närmare 50 miljarder kronor och skapa 3.000 jobb.
Men tills konkursen hade Britishvolt "bara" fått in motsvarande 2,5 miljarder kronor och behövde mer pengar från investerare och långivare, men det kom inga fler pengar.
Enligt analytiker har den dystra utvecklingen för Tesla, de europeiska elpriserna och komponentbrist gjort att elbilar och dess batterier framstår som allt mindre av en framtidsbransch.
Konkursen är ett rejält bakslag för ambitionerna att bygga upp en brittisk batteriindustri och elbilstillverkning, men har även fått investerare att ifrågasätta de svenska storsatsningarna i denna politiskt korrekta bransch.
Svenska branschföreträdare envisas dock med att det inte är en indikation på hur det går för andra batteriprojekt i Europa.
– Det här är en isolerad händelse. Britishvolt har inte varit ett seriöst projekt och det har dragits igång av personer som saknar både batteri- och bilbakgrund, säger Hans Eric Melin, chef för batterikonsultföretaget Circular Energy Storage, till SvD Näringsliv.