Under juni har de svenska och estniska myndigheterna genomfört fotogrammetriska undersökningar av Estonias skrov.
Förra året uppskattades att skadan på styrbordssidan var 22 meter lång. Men den nya mätningen visar att skadan på skrovet snarare är minst 40 meter lång och 6 meter bred.
– Skrovet är deformerat där, med hål och sprickor. Fartygets utvändiga stålplåt är inåtpressad. Eftersom skadan fortsätter under skrovet kan vi inte se hela dess utbredning, men den är synlig cirka 40 meter, säger Rene Arikas, chef för den estniska haverikommissionen, till ERR.
Skadorna upptäcktes först nära toppen av färjans sjätte däck, men nu har deformeringar också observerats på sjunde däck. Det finns till exempel skador på fartygets båtdävertar.
Skadan på styrbords aktersida löper längs hela akterdäcket från däck sex till däck sju och åtta, enligt de nya mätningarna.
Undersökningen med fjärrstyrd undervattensfarkost visade också att oljeläckaget från Estonia har blivit mer omfattande sedan förra året.
– Kameran visade hur små oljebubblor stiger upp till ytan, säger Rene Arikas.
Utredarna upptäckte också en ny läcka i skrovet.
De preliminära resultaten av den fotogrammetriska studien bör komma senast den sista veckan i juni, enligt Arikas.