När Sofia Jupither, 38, lämnade Stockholms innerstad och besökte pjäsen Folk och rövare i Kamomilla stad på Nationalteatern Oslo fick hon en "konstig smak i munnen".
Det visade sig nämligen att pjäsen, som bygger på en berättelse av den folkkäre norske barnboksförfattaren Thorbjørn Egner, var både högerextrem och sexistisk och därmed "direkt skadlig för barn".
"Så börjar föreställningen, och vad ser vi? En stad i pastellfärger där alla är glada, med tomma ansikten och äppelkinder. Vi vet att polisen är snäll och att den rådande filosofin är: 'Du skall inte plåga andra, du ska vara trevlig och snäll, och och för övrigt får man göra vad man vill'. Mantrat upprepades i oändlighet, och det förefaller mig skrämmande likt den högerextrema retoriken", skriver en fly förbannad Sophia Jupither i en krönika i Aftenposten efter att ha besökt pjäsen tillsammans med sin son.
Jupither, som varit verksam som regissör vid bland annat Dramaten och Stockholms stadsteater, uppger sig få "en konstig smak i munnen" av att rövarna i pjäsen (Kasper, Jesper och Jonatan) kidnappar "ett fruntimmer". Hon menar att det lär barn att "lyckas man inte få tag på någon till exempel med hjälp av sin charm är det bara och ta till kidnappning". Hon "chockas" över att vuxna i publiken skrattar och undrar vad som har blivit av Norge.
"Detta är första gången jag stöter på något som jag tycker är direkt skadligt för den yngre generationen och som okritiskt hyllas", skriver Sophia Jupither och hävdar att produktionen "bidrar till att hindra arbetet med mångfald och jämställdhet för kommande generationer".
Trond Berg Eriksen, professor i idéhistoria, tycker att Sophia Jupither verkar sakna humor och avfärdar hennes kritik som typiskt svenskt PK-översitteri.
Se bara på invandringsdebatten som blir konsekvent saboterad i Sverige. Debatten uppstår inte eftersom man är så livrädd för att ha fel åsikter, säger Berg Eriksen till Aftenposten.