– Vad är egentligen skandinaviskt? Absolut ingenting, säger berättarrösten i den nya reklamkampanjen från SAS.
Tittarna får sedan veta att "allt är kopierat". Demokratin påstås komma från Grekland, föräldraledighet från Schweiz, vindkraftverk från Persien, midsommarstången från Tyskland, köttbullar från Turkiet och så vidare.
– Vi är inte ett dugg bättre än våra förfäder vikingarna, förklarar en afrikan i filmen och syftar på att vi än idag hämtar inspiration från andra länder.
SAS kampanjfilm:
Martin Adonis, brand campaign manager på SAS, kommenterar kampanjen på följande vis i ett pressmeddelande:
– När de åker utomlands vill de flesta resenärer få med sig inspiration. De vill ta med sig något hem, oavsett om det är minnen eller kunskap. Det är det som rör samhället framåt. Om vi inte hade varit så nyfikna på vår omvärld hade Skandinavien inte sett ut som det gör.
På Youtube har reklamfilmen fått kraftigt negativ respons. På tisdagskvällen hade 773 användare gjort tummen ner på klippet och bara 89 tummen upp. I kommentarfältet anklagas SAS för "självhat" och flera personer skriver att de kommer att bojkotta flygbolaget i framtiden.
UPPDATERING: Efter klockan 23 på tisdagen markerade SAS reklamfilmen som "privat" på Youtube, vilket innebär att den inte längre går att se. Strax innan raderade SAS de tusentals negativa kommentarer som klippet hade fått. Över 13.000 personer hade gjort "tummen ner" på filmen när den togs bort.
Spegel av originalfilmen: