Redan i april var Alternativ för Sverige i kontakt med TV4 för att sända reklam inför EU-valet.
Allting fortlöpte väl och partiet inväntade en slutgiltig bokningsbekräftelse för att sända en 15 sekunder lång reklamfilm under vecka 21, hela veckan fram till och med valdagen den 26 maj, uppger partiet i ett pressmeddelande.
Reklamfilmen, som harmlöst innehåller texten "Swexit" och som går att se ovan, skulle nå över två och en halv miljon tittarkontakter.
Men plötsligt drog sig det statliga tv-bolaget ur helt utan förklaring, enligt AFS.
TV4 har också vägrat kommentera varför man förbjuder Alternativ för Sverige att annonsera.
– TV4 utgör ett hot mot yttrandefriheten och demokratin. Den största påverkansoperationen i det här valet kommer från TV4. De är den enda kanal i Sverige som får sända politisk reklam, och nu förbjuder de reklam från det enda parti som driver frågan om EU-utträde. Det finns en stor grupp EU-motståndare i Sverige – en grupp som TV4 inte vill att vi som parti ska nå ut till. Det är klart att detta påverkar valresultatet på ett avgörande sätt, säger partiledaren Gustav Kasselstrand.
Enligt partiet bryter beslutet mot TV4:s egna regler som säger:
"I samband med valet till Europaparlamentet 2019 gäller för åsiktsannonsering och period om 3 veckor innan valet att […] Alla politiska partier erbjuds samma annonseringsvillkor."
Partiet har publicerat den mejlkorrespondens man har haft med TV4, där tv-kanalen vägrar motivera sitt beslut.
Den tidigare SD-politikern Erik Almqvist tycker nyheten är helt häpnadsväckande.
– Otroligt. Om oppositionen i Ungern, Polen eller Ryssland helt hade stängts av från att få annonsera i TV mitt under brinnande valrörelse så hade det varit en huvudnyhet i Sverige och det hade gapats om avsaknad av demokrati och rop om sanktioner, säger han på Facebook.