Nikes nya sportslöja får kritik – "en symbol för kvinnoförtryck"

Publicerad 12 mars 2017 kl 17.08
Av Mattias Albinsson

Konsument. Nike har lanserat en "sporthijab" för muslimska kvinnor, det första större varumärket i världen som satsar på klädesplagget. Nu får företaget kritik för tilltaget.

Dela artikeln

I en reklamfilm från Nike som lanserades förra månaden visas flera arabiska idrottskvinnor upp. Bland annat den tunisiska fäktaren Inès Boubakri och den jordanska boxaren Arifa Bseiso. Ingen av dem har slöja på sig i videon.

Trots det hoppas Nike med reklamfilmen inspirera muslimska flickor och kvinnor att bära deras nya sportslöja när de idrottar. Slöjan har väckt väldigt blandade reaktioner.

Tusentals människor har skrivit av sig på Nikes Instagramsida. "Grattis till att stödja en symbol för kvinnoförtryck", kommenterar en person. En annan meddelar att han nu rensat ut alla sina Nikeplagg i protest mot sportslöjan.

Även muslimska kvinnor har delade åsikter. "Det här är inte en sanningsenlig bild av arabiska, muslimska kvinnor", skriver en kvinna. En annan reagerar på att företaget försöker profitera på slöjan som är ett religiöst klädesplagg.


Nyheter från förstasidan

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Pratar om fred – men hur blir det? Utrikespolitiskt är Le Pens parti ett oprövat kort.0 

Han var Jean-Marie Le Pen. Jonas De Geer minns mannen som aldrig vek ned sig för det globala.0 

Mer från Konsument

Vetenskap

Religiösa svenskar lika snåla som vanligt. Studie: Tro påverkar inte generositet.0 

Kultur

Svenskar litar allt mer på varandra. "Tilliten mellan människor i Sverige är anmärkningsvärt stabil över tid."0 

"Barntorped" bland årets nyord. Drakdrönare, ankkurva och många andra dystra nya begrepp.0