I den amerikanska Ikea-katalogen inför nästa år visas ett rasblandat homosexuellt par upp, skriver brittiska Gay times. Ikea vill med katalogen vara med och skapa "den nya amerikanska drömmen", konstaterar magasinet.
Det ska alltså bli färre vita, färre barnfamiljer och färre heterosexuella till förmån för så kallad mångfald i Ikeas reklam framöver. Gay times tycker att Ikeas nya mångkulturella profil är "framsynt".
Även Ikea i Ryssland har under hösten uppmärksammats i HBTQ-sammanhang. Detta efter att möbeljätten i september erbjudit sina kunder möjligheten att posera på omslaget till sin personliga Ikea-katalog.
Efter att ha fått omslagsbilden tagen av en professionell fotograf på ett Ikeavaruhus har kunderna erbjudits möjlighet att delta i en tävling på Ikeas hemsida. Ganska snabbt tog två unga män ledningen i tävlingen, på bilden håller de om varandra.
Olika HBTQ-organisationer uppmanade sina följare att gå in på Ikeas hemsida och rösta på de två männen så att de skulle vinna tävlingen.
Bilden gav upphov till en debatt om huruvida Ikea bryter mot lagen eller inte. I Ryssland är det nämligen olagligt att göra reklam för "icke-traditionella sexuella relationer". Ikea försvarade sig med att de aldrig marknadsfört bilden, skriver internetportalen care2.com.
Efter några veckor försvann emellertid den i HBTQ-sammanhang populära bilden från Ikeas hemsida. Anledningen är enligt den ryska webbportalen versia.ru att männen på bilden inte längre ville vara med i tävlingen. "Paret" säger att de inte är homosexuella och att de bara tog bilden som ett "experiment" för att se vilka reaktioner den skulle få.
Ikeas omslagstävling toppas nu av något mer traditionella familjemotiv. På plats femton finns dock i skrivande stund två män som ser ut att föreställa ett homosexuellt par.