Fortfarande är det vanligt i Sverige att mobiltelefoner säljs tillsammans med långa abonnemang – inte sällan 24 månader. Hos Tele 2 köper 80 procent av privatkunderna sina telefoner på detta sätt, men nu blir det alltså ändring på det.
Med start på torsdagen avskaffar telekomjätten alla bindningstider och krångliga abonnemang. Konsumenten får istället själv välja hur abonnemanget ska se ut och vad det ska kosta.
– Det är omodernt att låsa in en kund i 24 månader med små möjligheter till förändringar, säger Thomas Ekman, vd för Tele 2, i ett pressmeddelande.
Inkluderad datamängd, sms och samtal kan förändras både uppåt och nedåt varje månad. I praktiken får alla kunder "ett enda superflexibelt abonnemang" som dessutom har öppet köp i en månad, meddelar Thomas Ekman i en reklamvideo på Tele 2:s hemsida.
Förändringen gäller även befintliga kunder, men om man har fått en mobiltelefon gratis eller till nedsatt pris i utbyte mot ett långt abonnemang, så måste man betala av mobiltelefonen separat om man vill gå över till den nya abonnemangsformen.