Nikes nya sportslöja får kritik – "en symbol för kvinnoförtryck"

Publicerad 12 mars 2017 kl 17.08
Av Mattias Albinsson

Konsument. Nike har lanserat en "sporthijab" för muslimska kvinnor, det första större varumärket i världen som satsar på klädesplagget. Nu får företaget kritik för tilltaget.

Dela artikeln

I en reklamfilm från Nike som lanserades förra månaden visas flera arabiska idrottskvinnor upp. Bland annat den tunisiska fäktaren Inès Boubakri och den jordanska boxaren Arifa Bseiso. Ingen av dem har slöja på sig i videon.

Trots det hoppas Nike med reklamfilmen inspirera muslimska flickor och kvinnor att bära deras nya sportslöja när de idrottar. Slöjan har väckt väldigt blandade reaktioner.

Tusentals människor har skrivit av sig på Nikes Instagramsida. "Grattis till att stödja en symbol för kvinnoförtryck", kommenterar en person. En annan meddelar att han nu rensat ut alla sina Nikeplagg i protest mot sportslöjan.

Även muslimska kvinnor har delade åsikter. "Det här är inte en sanningsenlig bild av arabiska, muslimska kvinnor", skriver en kvinna. En annan reagerar på att företaget försöker profitera på slöjan som är ett religiöst klädesplagg.


Så dog soldaterna för "flickskolor" i Afghanistan. Svenska medier sålde in kriget – med hundratusentals döda – som ett feministprojekt.0 Plus

Vet inget om frågan, som inte alls finns på agendan. Samtidigt rapporteras om uråldriga reningsverk och tiotusentals farliga ämnen i vattnet.0 Plus

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Pratar om fred – men hur blir det? Utrikespolitiskt är Le Pens parti ett oprövat kort.0 

Mer från Konsument

Vetenskap

Religiösa svenskar lika snåla som vanligt. Studie: Tro påverkar inte generositet.0 

Kultur

Fiskarsonen som tog strid för Frankrike. Han var Jean-Marie Le Pen.0 

Svenskar litar allt mer på varandra. "Tilliten mellan människor i Sverige är anmärkningsvärt stabil över tid."0