" /> " /> " />

Kritik mot Aftonbladet efter bluffartikel

Publicerad 6 januari 2014 kl 05.47

Media.Branschorganet Reklamombudsmannen kritiserar Schibstedtidningen Aftonbladet för att ha maskerat reklam om lån som en artikel.

Gilla artikeln på Facebook

Det var på undersajten "Spara smart" på aftonbladet.se som artikeln återfanns, utan att det framgick att det var reklam för en prisjämförelsesajt, som också ägs av Schibsted, för lån och försäkringar.

Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig skriver i ett utlåtande att artikeln är att anse som reklam och att detta borde ha framgått, vilket anmodas i branschinterna regler som Aftonbladet bundit sig att följa.

"Reklamombudsmannen finner att artikeln inte uppfyller kravet på reklamidentifiering. Den strider därmed mot artikel 9 i Internationella Handelskammaren regler för reklam och marknadskommunikation.", skriver hon.

Aftonbladet har tidigare kritiserats för att sälja redaktionell plats genom Schibstedbolaget Mittmedia, i vilket Aftonbladet utan att meddela läsarna gör reklam för kasino- och hasardspel.


Plusinnehåll Du behöver vara prenumerant på Fria Tider Plus för att ta del av hela denna artikel. Redan kund? Logga in direkt. Annars kan du skapa ett konto via erbjudandet nedan.

Köp Fria Tider Plus: 1 krona per dag

Nyheter från förstasidan

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Pratar om fred – men hur blir det? Utrikespolitiskt är Le Pens parti ett oprövat kort.0 

Vetenskap

Födda under pandemin drabbas mer sällan av astma. Skyddades mot luftvägsinfektioner i tidiga år.0 

Forskarlarmet: AI:n kan redan klona sig själv. Vi kan redan ha passerat ödesmättade "röda linjen".0 Plus

Kultur

Svenskar litar allt mer på varandra. "Tilliten mellan människor i Sverige är anmärkningsvärt stabil över tid."0 

"Barntorped" bland årets nyord. Drakdrönare, ankkurva och många andra dystra nya begrepp.0