"Filterbubblor" samt "informations- och kulturklyftor". Det är ett par begrepp i den treårsstrategi som SVT tagit fram för åren 2017 till 2020.
På den statliga mediejätten finns en frustration över att det blir allt svårare att nå fram till alla Sveriges invånare med de nyhetsvinklar man anser att alla ska ta del av.
Helin konstaterar att svenskarnas nyhetskonsumtion allt mer styrs av hur människor gillar, delar och sprider innehåll i sociala medier. Miljoner svenskar tar på detta sätt del av artiklar som av DN och SVT anklagas för att vara "fejkade nyheter".
– I Sverige i dag finns det en typ av sajter som hanterar fakta ovarsamt och ger en bild av världen som inte är faktabaserad, säger Helin till DN.
Det är tydligt att Helin, som tidigare var chefredaktör för socialdemokratiska Aftonbladet, syftar på konkurrenter som exempelvis Fria Tider. Det är medieaktörer han hävdar lockar kunder som vill "få sin världsbild bekräftad".
"Fakta" och "faktabaserad" är två ord som Helin gärna använder och något som han menar att han och SVT är duktiga på. Nu ska mediejätten försöka göra sig mindre beroende av sociala medier för att nå ut till tittarna, lyssnarna och läsarna. Målet är att skapa en "känsla av samhörighet".
"Polariseringen och de filterbubblor som skapas leder till en ökad känsla av splittring och en brist på tillit, trygghet och tillhörighet. Vår utmaning är att ge människor en känsla av samhörighet och att överbrygga de informations- och kulturklyftor som finns i samhället", heter det i SVT:s vision.