"SÄLJS ENDAST IHOP MED AFTONBLADET": Tidningen utnyttjar skrupelfritt barns lidande för att möta upp med den fallande försäljningen av tidningar, menar kritiker.
Santiago Medem/CC-BY-SA

"Hyckleri" när Aftonbladet tar pengar som skulle gått till sjuka barn

Publicerad 25 december 2013 kl 16.35

Media."Giriga likes" och "Svinigt Ica" - så lät det när journalisten Eric Rosén i hårda ordalag kritiserade en lokal Icabutiks kampanj på Facebook, där de lovade att skänka upp till 10 000 kronor till behövande mot att folk delade kampanjen vidare på det sociala mediet.

Gilla artikeln på Facebook

"Ni är alltså bara beredda att skänka pengar om folk likear er på facebook? Annars avstår ni? Då vill ni inte bidra? Hur cynisk får man bli?", kommenterade Rosén, då Ica skulle skänka tio kronor per "like".

Nu står Aftonbladet själva bakom en kampanj där läsare uppmanas donera 50 kronor genom att köpa en symbolisk "julgåva" i form av ett lösblad, för att ge medicin till behövande barn i Afrika - men till skillnad från Ica tar dock Aftonbladet betalt för den goda gärningen.

Julgåvan säljs dock inte separat och för att få köpa den måste kunden även köpa ett exemplar av Aftonbladet. Dessutom går 21,5 procent av de intet ont anande kundernas skänkta pengar till provision, vilket framkommer i ett utskick till försäljningsställena och i det finstilta.

Aftonbladets journalist Carina Bergfeldt har skrivit under utskicket.

"Det nya året kan blir bättre för de som verkligen behöver det - barnen", förtydligar hon och uppmanar dessutom folk att sprida Aftonbladets reklamfilm för julgåvan på Facebook.

Hur stor del av pengarna som verkligen kommer barnen till godo efter att de slussats genom Aftonbladet och välgörenhetsorganisationerna de samarbetar med framgår inte, utan istället anges hur många doser vaccin pengarna räcker till.

På internet är kritiken hård.

"Aftonbladet skiter väl i barn från Afrika. Det man vill är att sälja så många Aftonbladet om möjligt. Detta är ett sätt att uppnå detta mål", skriver signaturen nilserikkk på internetforumet Flashback.

"Personen jag köpte snus av på Coop ville inte låta mig donera utan att köpa en hög papper med bläck på i alla fall", skriver signaturen crillecrille.

"Kommer inte köpa Aftonbladet mer. Så himla fult gjort bara för att öka tidningsförsäljningen", skriver signaturen Copters.

Här är utskicket till butikerna:

Faksimil Ericsson93@Flashback
Mer information finns hos kampanjledarna: kvallstidningarna.se

Läs också:
Noll procent invandrare när Expressen nyanställer

Artikeln är uppdaterad.


Plusinnehåll Du behöver vara prenumerant på Fria Tider Plus för att ta del av hela denna artikel. Redan kund? Logga in direkt. Annars kan du skapa ett konto via erbjudandet nedan.

Köp Fria Tider Plus: 1 krona per dag

Nyheter från förstasidan

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Pratar om fred – men hur blir det? Utrikespolitiskt är Le Pens parti ett oprövat kort.0 

Vetenskap

Födda under pandemin drabbas mer sällan av astma. Skyddades mot luftvägsinfektioner i tidiga år.0 

Forskarlarmet: AI:n kan redan klona sig själv. Vi kan redan ha passerat ödesmättade "röda linjen".0 Plus

Kultur

Svenskar litar allt mer på varandra. "Tilliten mellan människor i Sverige är anmärkningsvärt stabil över tid."0 

"Barntorped" bland årets nyord. Drakdrönare, ankkurva och många andra dystra nya begrepp.0