"Ni är alltså bara beredda att skänka pengar om folk likear er på facebook? Annars avstår ni? Då vill ni inte bidra? Hur cynisk får man bli?", kommenterade Rosén, då Ica skulle skänka tio kronor per "like".
Nu står Aftonbladet själva bakom en kampanj där läsare uppmanas donera 50 kronor genom att köpa en symbolisk "julgåva" i form av ett lösblad, för att ge medicin till behövande barn i Afrika - men till skillnad från Ica tar dock Aftonbladet betalt för den goda gärningen.
Julgåvan säljs dock inte separat och för att få köpa den måste kunden även köpa ett exemplar av Aftonbladet. Dessutom går 21,5 procent av de intet ont anande kundernas skänkta pengar till provision, vilket framkommer i ett utskick till försäljningsställena och i det finstilta.
Aftonbladets journalist Carina Bergfeldt har skrivit under utskicket.
"Det nya året kan blir bättre för de som verkligen behöver det - barnen", förtydligar hon och uppmanar dessutom folk att sprida Aftonbladets reklamfilm för julgåvan på Facebook.
Hur stor del av pengarna som verkligen kommer barnen till godo efter att de slussats genom Aftonbladet och välgörenhetsorganisationerna de samarbetar med framgår inte, utan istället anges hur många doser vaccin pengarna räcker till.
På internet är kritiken hård.
"Aftonbladet skiter väl i barn från Afrika. Det man vill är att sälja så många Aftonbladet om möjligt. Detta är ett sätt att uppnå detta mål", skriver signaturen nilserikkk på internetforumet Flashback.
"Personen jag köpte snus av på Coop ville inte låta mig donera utan att köpa en hög papper med bläck på i alla fall", skriver signaturen crillecrille.
"Kommer inte köpa Aftonbladet mer. Så himla fult gjort bara för att öka tidningsförsäljningen", skriver signaturen Copters.
Här är utskicket till butikerna:
Faksimil Ericsson93@Flashback
Mer information finns hos kampanjledarna: kvallstidningarna.se
Läs också:
Noll procent invandrare när Expressen nyanställer
Artikeln är uppdaterad.