Flyganalytikern Anders Lidman bedömer att Sas-ledningen är hårt pressad och tror nu att strejken kan skapa ytterligare problem för flygbolaget, som redan dras med stora förluster. Enligt honom lever piloterna i "en drömvärld" där det forfarande fungerar som på 1980-talet, innan Ryanair och andra konkurrenter fanns på marknaden.
– Om man går tillbaka till gamla Sas som levde i ett monopol var sådant här en ickefråga, när man kunde betala piloterna efter förmåga. Nu är läget totalt annorlunda med en jättekonkurrens i Europa, säger han till TT.
Även Dagens Industris finansanalytiker Henrik Mitelman är kritisk mot piloternas krav. Enligt honom uppgår kostnaden för fackets kravlista till 100 miljoner kronor, medan flygbolaget förlorar över en halv miljard om året.
En omöjlig kombo:
SAS resultat: -601 miljoner.
Piloternas lönekrav: 100 miljoner.— Henrik Mitelman (@Mitelman) June 13, 2016
Enligt Sveriges Radio ligger piloternas löner på ungefär samma nivå som kollegorna vid andra europeiska flygbolag. En styrman tjänar runt 30.000 kronor per månad och en kapten kan tjäna runt 80.000 kronor. När Dagens industri 2009 kom över lönestatstik från Sas tjänade de svenska piloterna emellertid i snitt 95.000 kronor i månaden, med diverse tillägg inräknade, skriver TT.