Baraspara har under lång tid marknadsfört och sålt sina tjänster på ett sätt som gjort att konsumenter känner sig lurade och förda bakom ljuset. Konsumentverket har fått in fler än 300 anmälningar mot Baraspara, vilket är en ovanligt hög siffra.
Bolaget kontaktar konsumenter via telefon för att värva medlemmar till sin tjänst. När konsumenter blir medlemmar får Baraspara fullmakt att hantera konsumentens elavtal, det vill säga teckna elabonnemang för kundens räkning. Men Baraspara har gjort detta genom att använda sig av otillbörlig marknadsföring på flera olika sätt.
- Bolaget har inte på ett tydligt sätt informerat om innehållet i sina tjänster, enligt KO. Det har gjort att många konsumenter inte har förstått att Baraspara via fullmakt tagit kontroll över deras elavtal.
- Dessutom har bolaget tecknat avtal med elbolag åt konsumenter utan att informera om detta. Konsumenterna har därför bland annat inte kunnat använda sin ångerrätt.
- Konsumenter har blivit kontaktade på mobiltelefon trots att de inte samtyckt till det eller sedan tidigare är kunder i bolaget, och på både fast och mobil telefon trots att de registrerat numren i spärregistret Nix-telefon för att slippa säljsamtal.