Förra veckande framkom det att TV4, som ska köpas upp av statliga Telia, stoppat Alternativ för Sveriges tv-annonsering.
Partiet hade kontaktat tv-bolaget redan i april, och allt såg grönt ut.
Men plötsligt valde den ledande tv-kanalen att stoppa reklamen, som bestod av en harmlöst kort film med texten "Swexit".
På samma gång vägrade TV4, som är den enda tv-kanal där man kan köpa politisk reklam i Sverige, ge någon motivering till sitt beslut. I kanalens egna regler stå det dock samtidigt att "Alla politiska partier erbjuds samma annonseringsvillkor."
Inte heller nu, när SVT Nyheter kontaktar TV4, vill kanalen ge någon förklaring utan säger helt enkelt att man förbehåller sig rätten att bestämma vem som ska få annonsera, alltså trots kanalens regler om att alla partier ska erbjudas samma villkor.
TV4:s beslut kan få stor inverkan på AFS valresultat, då tv-reklamen skulle ha nått över 2,5 miljoner tittare.
– Det påverkar oss negativt eftersom det fortfarande finns många som inte känner till partiet. Att annonsera är ett sätt för oss att göra partiet känt, säger partiledaren Gustav Kasselstrand till SVT Nyheter.
AFS är också, till skillnad från riksdagspartierna, för ett utträde ur EU.
SVT har även frågat demokratiminister Amanda Lind om TV4:s annonsförbud mot partiet, men hon har vägrat ge någon kommentar utan säger bara via sin pressekreterare att hon inte kommenterar enskilda bolags beslut.
I samband med den uppmärksammade Josefin Nilsson-dokumentären tidigare i år, reagerade Amanda Lind dock direkt och kallade till möte med aktiebolaget Dramaten, där den skådespelare som för många år sedan misshandlat den nu avlidne Nilsson länge fått jobba kvar. "Jag kommer fortsätta kräva att nationalscenerna synliggör sitt arbete mot sexuella trakasserier", dundrade hon bland annat på sin Facebook. Detta samtidigt som regeringen försvarade Linds starka reaktion med påståendet att hon "inte lagt sig i något enskilt ärende".