Åhléns lägger av med politiskt korrekt reklam: "Too much"

Publicerad 13 oktober 2024 kl 09.05

Ekonomi. Den liberala varuhusjätten Åhléns var nära att "go woke, go broke" när den i sista stund köptes upp av den svensk-arabiske entreprenören Ayad Al-Saffar, 60. Han förändrade bolagets marknadsföring och konstaterar idag att om man ska sälja produkter till vanliga normala svenskar så måste det vara sådana som syns även i reklamen.
– Det låter kanske rasistiskt men det är det inte, säger Al-Saffar till Handelsbankens mediekanal EFN.

Dela artikeln

Det låter som en historia Erik Ullenhag eller Annie Lööf kunde ha totat ihop. Men Ayad Al-Saffar kom faktiskt som flykting till Sverige 1984 och gick från bärplockare och dörrförsäljare till att förvärva och vända fyra förlusttyngda jättebolag – bland annat Ur & Penn och Åhléns – till lönsamma kedjor.

För två år sedan köpte han ett misskött och krisande Åhléns av den förmögna vänsterdebattören och politikern Antonia Ax:son Johnson (L). Ett år senare redovisade Åhléns en vinst för första gången på över ett decennium.

Handelsbankens ekonomikanal EFN har i veckan gjort en längre intervju med Ayad Al-Saffar och konstaterar att något som "verkligen engagerat" den nye ägaren av Åhléns är marknadsföringen, som han direkt förändrade eftersom den var alldeles för politiskt korrekt när han tog över kedjan.

I intervjun nämner Al-Saffar ett exempel när Åhléns marknadsförde smink med hjälp av bilder på en svart man som sminkar sig.

– Det blir too much, konstaterar Al-Saffar.

Tog PK-avdelningen i örat
Han beskriver också hur det gick till när han som ny ägare tvingades ta Åhléns politiskt korrekta marknadsavdelning i örat, då avdelningen vid den här tidpunkten hade slagit in på en destruktiv woke-influerad linje som fört Åhléns till ruinens brant med sviktande kundunderlag till följd.

Fenomenet har i USA kallats för "go woke, go broke" och uppstår när politiskt korrekta reklambyråer och marknadschefer börjar fokusera på att mästra kunderna i normkritik och mångfald istället för att försöka sälja bolagets produkter till den verkliga målgruppen, som ju fortfarande oftast är ganska normala vita människor om kedjan är baserad i västvärlden.

Al-Saffar fick ta det från början.

– Jag sa som det var: mina döttrar kommer inte köpa smink på Åhléns för att den här killen sminkar sig. Vad är det för fel på att ha bilder på vanliga tjejer när det är vanliga tjejer som handlar hos oss? Det låter kanske rasistiskt men det är det inte för det är vanlig enkel marknadsföring, berättar han för EFN och fortsätter:

– Åhlénskunder måste känna igen sig i de bilder vi visar upp. Ibland blir det alldeles för woke. När jag köpte Åhléns var det som om de aldrig kunde visa upp en svensk kille eller tjej i reklamen och det blir för udda.

Inför julhandeln passar han också på att såga trenden med reklambudskap där man kan se "familjer" fira jul, men där alla i familjen har varsin etnicitet.

– Jag frågar marknadsavdelningen: vem firar ni jul med? Er familj eller era kompisar? Er familj! Då ska vi ha familjer på våra bilder och inte kompisgäng, säger Al-Saffar till EFN.

Hatad av DN
I intervjun säger Ayad Al-Saffar också att han ser det som en utmaning att kunna öppna Åhléns och andra butikskedjor som han äger i svenska småstäder som saknar sådan samhällsservice idag, och att det är vad han vill bli ihågkommen för.

Det framgår också att han fallit i onåd hos en liberal svensk mediekoncern och att han tvingats porta Dagens Nyheter från Åhléns eftersom de bara skriver negativa artiklar om honom, där han skildras som en sedeldreglande och vulgär invandrare.

"Han växte upp i extrem lyx och har sedan dess arbetat målmedvetet för att få tillbaka den tillvaron", inleds en av dem. "Dagen börjar med en simtur och en timme senare rattar Ayad Al Saffar sin Bentley till jobbet", heter det i en annan.

Själv anser Ayad Al-Saffar att hans försök att få liv i den svenska landsorten borde få mer uppmärksamhet än det faktum att framgångsrika företagare tjänar pengar.

– Jag kan försvinna imorgon men det är mina handlingar som finns kvar, det är dem som räknas inte vad jag sitter i för bil eller hur jag ser ut. DN är helt fixerade vid det.

– Jag vill ju ge livet åter till de små städerna. Det är ju det som ska vara mitt legacy. Det är ett stort löfte och ett stort åtagande som jag ägnar mitt liv åt. Vad DN skriver? Att jag kör Bentley, säger Ayad Al-Saffar till EFN.


Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.